Recepcja funkcjonalna i wygodna

Autor: Zenon Błądek
Zenon Błądek
Autor jest architektem,
profesorem Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Warszawie,
specjalistą w zakresie obiektów hotelowych i rekreacyjnych,
współtwórcą kategoryzacji obiektów hotelowych w Polsce, prowadzi Pracownię Architektoniczną Palladium specjalizującą się w projektowaniu obiektów noclegowych

Recepcja jest tym miejscem w hotelu, z którym gość spotyka się w pierwszej kolejności, szukając spokojnej przystani na nocny odpoczynek, po trudach dnia czy podróży. Recepcja jest też ostatnim miejscem, z którego gość opuszcza dany hotel, miasto, a niekiedy i kraj.

Zazwyczaj liczy się i zostaje w pamięci pierwsze wrażenie. Dlatego gestorzy bazy hotelowej i projektanci starają się, choć nie zawsze to im wychodzi, by recepcja nie była tylko punktem obsługowym, ale również wizytówką hotelu, która utrwala się w pamięci na dłużej.

Zabiegi te powinny obejmować nie tylko recepcję, ale wszystkie piony obsługowe, tworząc jednocześnie warunki niepowtarzalności, gościnności, bezinteresownej życzliwości, bezpieczeństwa oraz kameralności.


Taka ocena zadowolonego gościa, przekazywana prywatnie, jest o wiele skuteczniejszą rekomendacją niż reklamy w środkach przekazu.

"Są hotele, które się pamięta przez całe życie, choćby nas łączyła z nimi tylko jedna noc, ale są i takie, które mimo usilnie roztaczanych wdzięków giną z pamięci natychmiast po oddaniu klucza w recepcji" świetnie to ujął znawca albergologii, Wiesław Górnicki w "Balladzie hotelowej"

Bardzo często od lokalizacji węzła recepcyjnego zaczyna się projektowanie hotelu. Recepcja to główny obszar rozrządowy pełniący jako jedyny dyżur przez 24 godziny. To w recepcji, dla bezpieczeństwa i sprawnej obsługi urządza się centrale różnych zabezpieczeń, węzeł transportu i komunikacji pionowej, stąd rozchodzą się wszystkie ciągi wewnętrznej komunikacji. Węzeł recepcyjny wpływa w sposób zasadniczy na poprawność eksploatacyjną i w liczącej się części na efekty ekonomiczne całego zakładu noclegowego.

Zewnętrzna strefa wejściowa

Do zewnętrznej strefy wejściowej zalicza się: główny podjazd, zadaszenie (wiata) oraz zespół drzwiowy z przedsionkiem. Wejście do hotelu od strony zewnętrznej może być wyraźnie akcentowane; w układzie przestrzennym, w rozwiązaniu elewacji lub przez zastosowanie innych środków plastycznego wyrazu. Bardzo często efekty te uzyskuje się poprzez formę zadaszenia nad bezpośrednim podjazdem i dojściem do hotelu. By zaakcentować główne wejście, instaluje się również w tym rejonie szyldy i znaki firmowe.

Pomocne i efektowne może być także odpowiednie podświetlenie, sytuowanie w sąsiedztwie wejścia masztów flagowych, zestawów odpowiednio skomponowanej zieleni itd. Przy rozwiązywaniu tych zewnętrznych akcentów nie należy stracić z pola widzenia podstawowych użytkowych funkcji występujących w ich bez [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *