Wybór kosmetyków do spa to jeden z najpoważniejszych dylematów osób zarządzających hotelem. Od tej decyzji zależy nie tylko zadowolenie gości, ale też zyskowność całego departamentu wellness. Dlatego warto, aby proces wyboru marek spa był transparentny i dokonywany na podstawie jasno określonych celów biznesowych.

Proces wyboru marki kosmetycznej w hotelu wzbudza zawsze duże emocje. Ścierają się tutaj osobiste preferencje właścicieli, zarządu hotelu i managera spa. Bardzo często każda z tych strona ma inną wizję i kieruje się innymi wartościami i celami. W dodatku na rynku jest tak duża liczba marek i dystrybutorów, że w pewnym momencie trudno dokonać wyboru, jeżeli nie ma jasno określonych kryteriów. Wówczas są to zwykle decyzje emocjonalne (lubię – nie lubię) lub na zasadzie: weźmy coś, na czym pracuje lub nie pracuje nasza konkurencja. W takich przypadkach nierzadko zaczynają się też pojawiać mechanizmy korupcyjne, kiedy jedna z stron (kupujący lub sprzedający) oczekuje lub oferuje gratyfikacje finansowe poza oficjalnymi umowami. Proponuje się wówczas tzw. prowizje od zakupu, sponsorowane wyjazdy lub bezpłatne kosmetyki. Czasami też na początku otwarcia hotelu oferuje się bezpłatne kosmetyki za zakup określonego wyposażenia gabinetów. Takie podejście do wyboru marki kosmetycznej niestety zawsze rodzi problemy. Oferty zabiegowe nie trafiają w potrzeby gości, marże i ceny są źle ustawione, terapeuci nie mają odpowiedniego wsparcia szkoleniowego, a magazyny są wypełnione częściowo produktami, których nikt nie używa lub których nie można sprzedaż. To oczywiście zaczyna rzutować na wynik finansowy całego hotelu, bo źle przygotowana oferta spa skutkuje nie tylko mniejszymi przychodami spa, ale też ma wpływ na obłożenie hotelu, zwłaszcza resortowego. Czy można tego wszystkiego uniknąć?
Oczywiście. Wystarczy przygotować transparentny proces wyboru partnerów produktowych do spa w oparciu o zdefiniowane kryteria, które będą respektowane przez wszystkie strony: właściciela, dyrekcję hotelu i managera spa.
Oto 5 najważniejszych czynników, które warto wziąć pod uwagę w czasie tego procesu.;
1. Zgodność z marką hotelu i jego grupą docelową Przez 20 lat mojej pracy jako konsultanta spa wielokrotnie spotykałem się, że marka w spa pasowała do koncepcji całego hotelu jak „pięść do nosa”. Nie uwzględniano rodzaju gościa hotelu, jego wieku, potrzeb czy siły nabywczej. Pomijano też koncept całego hotelu oraz jego lokalizację. W takich przypadkach zauważałem, że cały proces wyboru produktów do zabiegów był absolutnie nieprzejrzysty, a decyzje były autorytatywnie podejmowane przez jedną ze stron procesu. Tymczasem to kryterium jest najważniejszym, ponieważ gość musi czuć zgodność koncepcji w całym obiekcie. Zatem jeżeli stawiamy w hotelu na zrównoważony rozwój, to marka w spa też powinna takie wartości podzielać. Jeżeli temat przewodni naszego hotelu to kultura wina, to powinna się pojawić marka, która wykorzystuje moc winoterapii. Natomiast jeżeli ważny jest dla nas element naturalnego dziedzictwa regionu i ekologii, gdyż stawiamy na pozyskanie gościa wrażliwego na takie komunikaty, to warto sięgnąć po lokalny produkt lub markę, której produkty są naturalne. Tutaj ważnym elementem będzie też wybór produktów adekwatny do średniej ceny sprzedaży pokoju w ciągu roku (ADR). Oferowanie produktów, które będę na zbyt niskim
[...]Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Dodaj komentarz