Subindeks Barometru EFL na I kwartał 2025 roku dla sektora HoReCa wyniósł 50 pkt., niemal tyle samo (50,1 pkt.), co w I kwartale 2024 r. i + 1,1 pkt. proc. w porównaniu z IV kwartałem 2024 r.
Po spadkowym IV kwartale HoReCa ponownie odnotowała minimalny wzrost wskaźnika. Wartość odczytu jest niestety drugą najniższą wśród sześciu badanych branż (logistyka, transport, produkcja, handel, HoReCa, usługi). W porównaniu do pomiaru z IV kwartału 2024 roku, niemal we wszystkich obszarach wartości są wyższe. Wartość głównego indeksu Barometru EFL na I kwartał 2025 r. dla wszystkich branż wyniosła 50,67pkt. Osiągnięty poziom jest o 0,1 pkt. wyższy niż w IV kwartale 2024 roku.
– Subindeks dla branży HoReCa od kilku kwartałów „krąży” wokół progu 50 pkt. i oznacza, że firmy widzą szanse na rozwój swojego biznesu. O ile odczyt jest lekko lepszy niż pod koniec ubiegłego roku, o tyle wciąż brakuje prawdziwych jaskółek, które prognozowałyby odbicie wśród hotelarzy i restauratorów – mówi Piotr Warmuła, dyrektor departamentu sprzedaży rynku maszyn i urządzeń w EFL.
– Taki marazm trwa już piąty rok i nic nie wskazuje na odbicie. Przed pandemią wyniki poniżej 50 pkt. były wyjątkiem, teraz są rzeczywistością. Niższe wydatki konsumpcyjne czy coraz wyższe koszty pracy i prądu powodują, że restauratorzy i hotelarze liczą niemal każdą złotówkę. Nawet sezon ferii zimowych nie przekłada się wprost na optymistyczne prognozy przedstawicieli HoReCa. Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA. W badaniu bierze udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Badania odbyło się od 1 do 30 grudnia 2024 r.
Dodaj komentarz