HIT Hotel Investment Trends 2025 – Strategiczne decyzje i konkretne scenariusze

Autor: Zbigniew Adamów-Bielkowicz

Kolejna, ósma już, edycja HIT – Hotel Investment Trends Poland & CEE potwierdziła, że jest to najważniejsze forum inwestycyjne branży hotelowej w regionie. W Focus Hotel Premium w Warszawie spotkało się kilkuset inwestorów, top managerów z globalnych i polskich sieci oraz hoteli niezależnych, a także deweloperów, finansistów, doradców, jak również dostawców najlepszych produktów i usług dla hotelarstwa.

HIT 2025 przyciągnął cały przekrój uczestników hotelarskiego rynku inwestycyjnego – od prezesów i członków zarządów sieci oraz grup hotelowych, przez właścicieli i asset managerów, po dyrektorów rozwoju, operacji, sprzedaży i revenue managementu. Obecni byli także partnerzy zarządzający, architekci, eksperci technologiczni i przedstawiciele struktur regionalnych międzynarodowych sieci. Dzięki temu, że były to osoby realnie podejmujące decyzje inwestycyjne, operacyjne i strategiczne, przełożyło się to na autentyczną wartość i wagę debat – od strategii długoterminowych, przez modele operacyjne i scenariusze transakcyjne, po wyzwania rynku pracy i przyszłość kategorii hotelowych.

– HIT 2025 był najbardziej selektywnym i jednocześnie najbardziej różnorodnym forum, jakie dotąd zrealizowaliśmy. Temat przewodni „Kształtowanie przyszłości z wizją i strategią” nie był pustym sloganem. Po raz kolejny to właśnie tutaj podjęto dyskusje, które realnie wpłyną na kierunki rozwoju rynku hotelowego w Polsce – mówi Krzysztof Gonciarek, członek zarządu Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia, wydawca „Hotelarza”, organizatora wydarzenia.

Partnerem strategicznym Forum HIT była sieć Focus Hotels, platynowymi Mextra, Zdrojowa Invest & Hotels i Polskie Hotele Niezależne, a tegoroczne wydarzenie wsparło łącznie ponad 40 partnerów – od globalnych i polskich sieci jak Accor, Essendi, Marriott, Wyndham, IHG, B&B HOTELS, Radisson Hotels Group, BWH Hotels, VHM Hotel Management, Grupa Hotelowa PI, przez firmy deweloperskie, architektoniczne i doradcze (AKA Studio, MIXD, Libre Group, Hotel Inwest Development, Atepaa Group, DMDmodular, Pro Value) po kluczowych dostawców technologii, wyposażenia i usług dla branży jak m.in. Henry Kruse, Diversey, Daikin, Kastel, Kontel, Carpet Studio, Newmor, Amtico Flooring, Polska Grupa Tekstylna, Matrix, Franke, Libra Lighting, Yazamco, Profitroom, Gemax Kręgielnie. Całe wydarzenie prowadził Igor Sokołowski, dziennikarz Polsat News, który rozpoczął je wraz z Rafałem Szubstarskim, redaktorem naczelnym „Hotelarza. Gościem specjalnym wydarzenia był sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotr Borys, który podkreślił znaczenie sektora turystycznego, odpowiadającego obecnie za 4,9 proc. PKB z tendencją wzrostową i przedstawił priorytety strategiczne rządu w zakresie turystyki.

– Od września przystępujemy do realizacji strategii dla polskiej turystyki w perspektywie dziesięcioletniej. Obecnie wybieramy firmę consultingową i przygotowujemy strategiczne dokumenty – relacjonował Piotr Borys działania resortu. Poinformował również, że trwają prace nad 12 podstrategiami przygotowywanymi z różnymi środowiskami. Wśród nich jest też strategia dla branży Horeca, dla turystyki przyjazdowej, wyjazdowej, strategia kulinarna, od gwiazdek Michelin po produkty lokalne.

– To właśnie kulinaria są najczęściej wymieniane jako atuty pośród turystów po pierwszej wizycie w Polsce. Inne to: kraj nowoczesny, z dobrą infrastrukturą, bezpieczny i pozytywni, uśmiechnięci mieszkańcy – mówił wiceminister.

– Podnosimy również temat – Europa jako bezpieczna destynacja turystyczna. Kontekstem jest tu wschodnia część Polski, ale również inne, nieodkryte regiony naszej części Europy, bo bezpieczeństwo jest naszą marką. W kolejnym wystąpieniu Tangi Chowa z firmy STR, uczestnicy otrzymali porcję twardych danych i analiz dotyczących wyników hoteli w Polsce na tle regionu oraz prognozy na najbliższe miesiące. Z danych STR wynika, że Polska znajduje się obecnie w grupie najszybciej rosnących rynków hotelowych w regionie, wyprzedzając pod względem wzrostu liczby noclegów i średnich stawek nawet niektórych sąsiadów. Z drugiej strony obserwujemy stosunkowo – dużą podaż nowych hoteli i niskie ceny pobytów. Prognoza STR zapowiada dobry sezon letni, ale z wyraźnym zastrzeżeniem – w drugiej połowie roku kluczowe będzie utrzymanie rentowności wobec rosnących kosztów oraz możliwej presji na ceny, a rynek jest konkurencyjny.

Hotelowy potencjał inwestycyjny polskich miast według liderów rynku
Które miasta mają przed sobą kolejną falę inwestycji hotelowych, a gdzie rynek zbliża się do nasycenia?

W pierwszym panelu moderowanym przez Nicolasa Horky’ego, head of hotel transactions CEE & SEE w Cushman & Wakefield, uczestnicy rozmawiali o tym, gdzie inwestować, w jakie formaty i jakie czynniki dziś decydują o sukcesie projektu.

– Moim zdaniem najlepszym miejscem do inwestycji jest pięć największych miast, co wynika z historii rynku. Te największe miasta dają możliwość balansu pomiędzy klientami turystycznymi i biznesowymi. W efekcie dają największą możliwość zwrotu w długiej perspektywie – powiedział Dominik Sołtysik, COO Eastern Europę Essendi (dawny AccorInvest). Philippe Bijaoui, chief development officer Europe & North Africa, premium, midscale & economy brands w Accor potwierdził, że rynek warszawski i krakowski wciąż mają potencjał i perspektywy wzrostu, co wynika z czynników ekonomicznych.

– Poszukujemy jednak nowych miejsc, przykładem jest tu Karpacz – przedstawił perspektywę swojej organizacji.

– Miliony gości zagranicznych w Polsce w ostatnim roku to wspaniały wynik i dobra wiadomość dla nas.

– Dla nas również ważne są duże miasta. Otwieramy właśnie hotele w Krakowie i we Wrocławiu, ale też wkrótce w Olsztynie, co da nam pokrycie najważniejszych rynków – mówił Łukasz Płoszyński, wiceprezes, Focus Hotels.

– Kiedy patrzymy na te największe miasta i parametry na tych rynkach, to widzimy perspektywę dla hoteli Focus i to nie tylko pod naszą własną marką.

Jakub Bilik prezes, B&B HOTELS Polska, przedstawił swoją perspektywę.

– Chcemy się rozwijać w największych miastach, jednak ważne są dla nas również mniejsze. Mieliśmy niedawno otwarcie w Warszawie, ale również w Kaliszu. Będziemy otwierać hotel w Tychach i we Wrocławiu. Mamy partnerów, z którymi realizujemy działania w dużych miastach i takich działających w mniejszych. Planujemy również wejście w obiekty na dłuższe pobyty z aneksami kuchennymi, jednak projekt jest na razie na etapie eksperymentu na rynku francuskim. Również Rafał Kincer, prezes PHH, mówił o tym, że hotele jego grupy bardzo dobrze rozwijają się w największych miastach, ale także w mniejszych, w których holding otwiera nowe obiekty jak np. w Lublinie i rozwijał będzie też obiekty regionach turystycznych.

– Analizujemy opłacalność różnych rozwiązań i starannie dobieramy partnerów franczyzowych. Z naszych analiz wynika, że międzynarodowy partner w niektórych miejscach nie jest optymalnym rozwiązaniem. Realizujemy ostatnie inwestycje w miastach i następnie ruszamy w regiony turystyczne – podsumował Rafał Kincer.

Dostosuj się do nowej r zeczywistości. Hotelarstwo w Polsce w perspektywie 10 i 30 lat
Panel moderowany przez Igora Sokołowskiego otworzył przestrzeń o długoterminowych siłach, które przekształcą całą branżę: zmianach klimatycznych, technologii i demografii. Rozmowa zderzyła perspektywy globalnej sieci, polskiego inwestora, technologicznego operatora i organizacji cyfrowej pokazujące m.in. Polskę jako klimatyczny azyl dla turystów z południa Europy, rozwój AI jako nieodwracalny czynnik zmieniający hotelowe modele zatrudnienia, czy też postępujące starzenie si [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Komentarze zamieszczane przez użytkowników wyrażają ich własne poglądy. Wydawca portalu e-hotelarz.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Komentarze nie stanowią materiału prasowego w rozumieniu ustawy – Prawo prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *