Podatkowe skutki użyczenia

Autor: Marek Piotrowski
Marek Piotrowski
autor jest prawnikiem, doradcą podatkowym


Hotelarzom zdarza się korzystać z darmowych usług zaprzyjaźnionych firm. Niektórzy prowadzą działalność gospodarczą w lokalach użyczonych im nieodpłatnie przez bliskich lub znajomych. Często nie wiążą faktu bezpłatnego wykorzystywania składników majątku należącego do osoby prywatnej lub firmy z powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatków dochodowych, zarówno od osób fizycznych (PIT), jak i od osób prawnych (CIT)

Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT, za przychody z działalności gospodarczej uznaje się również wartość otrzymanych świadczeń w naturze obliczonych według zasad wskazanych wspomnianą ustawą. Warto dodać, że podobne skutki mają również regulacje ustawy o CIT, uznające za przychód wartość nieodpłatnych świadczeń, w tym świadczeń polegających na częściowo odpłatnym udostępnieniu rzeczy lub praw (art. 12 ust. 1 pkt 2). Rodzi się zatem pytanie, w jaki sposób należy ustalić przychód wynikający z otrzymanego przez podatnika nieodpłatnego świadczenia.

Otóż, skupiając się na regulacjach ustawy o PIT, za brzmieniem art. 11 ust. 2, trzeba powiedzieć, iż wartość pieniężną świadczeń w naturze ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego gatunku z jednoczesnym uwzględnieniem ich stanu, stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich używania. Natomiast wartość pieniężna innych nieodpłatnych świadczeń powinna być ustalana na podstawie przepisu art. 11 ust. 2a ustawy o PIT, który wskazuje, że:



ó jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - ich wartość ustala się według cen stosowanych wobec [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *