Wady wyposażenia hotelu – fizyczne i prawne

Joanna Borczyk

Każdy przedsiębiorca prowadzący lub zamierzający prowadzić hotel musi kupić wiele przedmiotów stanowiących wyposażenie obiektu, jak np. meble, armaturę łazienkową, sprzęt AGD i RTV, wszelkiego rodzaju akcesoria, przybory. Niejednokrotnie zdarza się, że otrzymuje rzeczy obarczone różnego rodzaju wadami. W razie otrzymania wadliwych elementów wyposażenia ważne jest, aby podjąć odpowiednie kroki w celu skorzystania z uprawnień przysługujących mu jako kupującemu lub zamawiającemu z tytułu rękojmi oraz z tytułu gwarancji.



Zgodnie z kodeksem cywilnym wyróżnia się wady fizyczne i wady prawne. Znacznie częściej występują wady fizyczne rzeczy.

Wady fizyczne i prawne

Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W polskim porządku prawnym rzecz jest niezgodna z umową w szczególności, jeżeli:
1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia,
2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór,
3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę podczas zawierania umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia,
4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Jako przykład wady fizycznej można podać sytuację, gdy sprzedawca dostarczy do hotelu meble o wymiarach innych niż wskazane w umowie, co sprawi, że nie będą pasowały do pokoi. Z wadą fizyczną będziemy mieć do czynienia też wówczas, gdy sprzedawca zapewni kupującego o właściwościach sprzętu AGD, które nie istnieją, np. wskaże, że odkurzacz jest wyposażony w filtr wodny, podczas gdy w rzeczywistości nie jest to prawdą, albo gdy dostarczy zestawy mebli z pominięciem ich ważnych elementów, np. stoły z kompletem pięciu krzeseł zamiast sześciu, jak było określone w umowie. Rzecz będzie miała wadę fizyczną także w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia. Jako przykład można wskazać sytuację, gdy właściciel hotelu zdecyduje się na zakup paneli razem z ich montażem, a fachowiec przysłany przez sprzedającego lub sam sprzedający wykona to w sposób wadliwy, przez co podłoga będzie nierówna. O wadzie fizycznej można mówić także wówczas, gdy osoba z hotelu dokona samodzielnego montażu zakupionej rzeczy zgodzie z instrukcją przekazaną mu przez sprzedawcę, a mimo to wystąpi niepożądany efekt. Z kolei wada prawna wystąpi wówczas, gdy hotelarz otrzyma od kontrahenta rzecz, która stanowi własność osoby trzeciej albo jest obciążona prawem osoby trzeciej, a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu. Przykładem wady prawnej może być sytuacja, gdy hotelarz nabędzie projekt aranżacji hotelu, który nie jest dziełem stworzonym przez osobę podającą się za jego wykonawcę.

Gdy przedsiębiorca prowadzący hotel otrzyma jakikolwiek element wyposażenia obarczony wadą fizyczną bądź prawną, przysługują mu uprawnienia z tytułu rękojmi w postaci:
1) odstąpienia od umowy, jeżeli wada jest istotna,
2) żądania obniżenia ceny,
3) żądania wymiany rzeczy na wolną od wad,
4) żądania usunięcia wady,
5) domagania się demontażu i ponownego zamontowania rzeczy.

Podkreślić należy, że to nabywca wadliwej rzeczy decyduje, z jakiego uprawnienia chce skorzystać, czyli np. z natychmiastowego zwrotu pieniędzy czy otrzymania rzeczy wolnej od wad.

Odstąpienie od umow y, jeżeli wada jest istotna

Uprawnienie nabywcy wadliwej rzeczy polegające na odstąpieniu od umowy jest najdalej idącym ze wszystkich. Jest ono szczególne istotne w sytuacji, gdy osobie prowadzącej hotel zależy na odzyskaniu pieniędzy zapłaconych za wadliwy towar i nie chce już dalej współpracować z dotychczasowym kontrahentem. Uprawnienie to może być pomocne, gdy np. do hotelu dostarczono porysowane meble, które zostały wykonane z innego materiału niż określony w umowie. W takim wypadku właściciel hotelu może dążyć do odzyskania zapłaconych kwot i całkowitego zakończenia współpracy, wykonane meble bowiem nie będą mogły zostać przez niego wykorzystane, a z powodu utraty zaufania do kontrahenta będzie wolał skorzystać z usług innego podmiotu w [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Joanna Strubel-Kraus jest adwokatem w Borczyk Strubel Kancelaria Prawna

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *