Odszkodowanie za lockdown?

Autor: Joanna Strubel-Kraus
Czy przedsiębiorcy mają szansę na uzyskanie od Skarbu Państwa odszkodowania za wprowadzone w związku z COVID-19 obostrzenia w prowadzeniu działalności gospodarczej? W związku z wprowadzeniem przez rząd kolejnych ograniczeń w prowadzeniu działalności gospodarczej związanych z pandemią, które de facto dla niektórych branż, w tym dla hotelarskiej, oznaczają ponowny lockdown, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na dochodzenie od Skarbu Państwa odszkodowania, uznając, iż obostrzenia te są niezgodne z konstytucją. Pomimo że kwestia ta budzi obecnie wiele kontrowersji i sporów prawnych, zgłaszane roszczenia nie są całkowicie pozbawione podstaw prawnych. Zakazy wprowadzane rozporządzeniami Przede wszystkim należy podkreślić, że ograniczenia i zakazy w prowadzeniu działalności gospodarczej w związku z wystąpieniem stanu epidemii są wprowadzane przez rząd na mocy rozporządzeń. Zgodnie zaś z art. 22 konstytucji, ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny. Wynika z tego, że nie można ograniczać zagwarantowanych konstytucyjnie swobód na podstawie rozporządzenia. Działania interwencjonistyczne w zakresie ustrojowej wolności, jaką jest wolność działalności gospodarczej, mogą być zatem podejmowane przez państwo wyłącznie na podstawie źródeł ustawowych. Musi to więc być akt prawny przyjęty w trybie przewidzianym w konstytucji dla uchwalania ustaw i odpowiednio promulgowany (ogłoszony). Ponadto podstawowe prawa i wolności mogą zostać ograniczone, przykładowo, w razie wprowadzenia na terenie kraju jednego ze stanów nadzwyczajnych, np. stanu klęski żywiołowej. W myśl ustawy z 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej, może on być wprowadzony dla zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych oraz w celu ich usunięcia. Pod pojęciem katastrof naturalnych ustawa rozumie m.in. zdarzenia związane z działaniem chorób zakaźnych. Pomimo [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *