INTERFERIE – rok na giełdzie













Mija rok od giełdowego debiutu spółki turystyczno-hotelarskiej INTERFERIE SA. W tym czasie kurs akcji spółki wielokrotnie poprawiał historyczne maksima, a uzyskane środki przeznaczono na zakup nowego ośrodka nadmorskiego oraz inwestycje w posiadane obiekty. Ambicją INTERFERII jest zdobycie pozycji lidera w zakresie usług hotelarskich połączonych z lecznictwem i rehabilitacją.

 

- Stabilny kurs akcji spółki jest potwierdzeniem atrakcyjności naszego programu inwestycyjnego – ocenia Waldemar Czechowski-Jamroziński, prezes INTERFERII SA. – Liczę, że przyjęta i realizowana przez Zarząd strategia rozwoju nadal będzie spotykać się z dobrym przyjęciem inwestorów. Roczna obecność naszej spółki na warszawskim parkiecie jednoznacznie potwierdza fakt, że posiadanie akcji INTERFERII w portfelu inwestorów to dobra inwestycja o dużym potencjale wzrostu.

Pomysł wprowadzenia INTERFERII na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych pojawił się na długo przed jej debiutem. - Branża turystyczna jest bardzo kapitałochłonna. Ponieważ chcieliśmy zdobyć określony kapitał na rozwój spółki, a nie zamierzaliśmy posługiwać się wyłącznie kredytem, postanowiliśmy pójść ścieżką udostępnienia akcji inwestoromgiełdowym - mówi Wojciech Kudera, prezes INTERFERII w latach 2002-06, który przygotowywał firmę do debiutu na giełdzie.

Lubińska firma jest kolejnym reprezentantem branży turystycznej, który dołączył do elitarnego grona spółek notowanych na warszawskim parkiecie.


Debiut na GPW


Komisja Papierów Wartościowych zatwierdziła 6 lipca 2006 roku prospekt emisyjny INTERFERII, który został opublikowany 11 lipca. Wstępny przedział cenowy został określony szeroko: od 6 do 10 złotych za akcję. Oferujący - BDM PKO BP SA - wycenił wartość oferowanych akcji w przedziale 8,31-9,81 zł. Ostatecznie, w trakcie budowy księgi popytu (20-21 lipca 2006 r.) cena emisyjna zo­stała wyznaczona na 6 złotych. W ramach publicznej oferty przygotowano 5 mln sztuk akcji serii B: transza instytucjonalna obejmowała 3,75 mln akcji, a indywidualna - 1,25 mln akcji. Giełdowi gracze zgłosili popyt ponad trzyipółkrotnie większy niż zaoferowana im pula akcji (18,7 mln wobec 5 mln). Stopa redukcji zapisów na akcje w transzy inwestorów indywidualnych wyniosła 91,64 proc.


Pierwsze notowanie praw do akcji spółki odbyło się 10 sierpnia 2006 roku. Kurs pierwszego dnia notowań zamknął się na poziomie 6,7 złotego i był wyższy o 11 proc. od ceny emisyjnej spółki. W ciągu roku obecności na giełdzie kurs akcji spółki wielokrotnie poprawiał historyczne maksima. Najmocniej akcje zaczęły rosnąć od 20 listopada do 11 grudnia 2006, by w tym ostatnim dniu zanotować najwyższy kurs zamknięcia - 17,49 złotych. - Był to efekt ogłoszenia przez spółkę informacji o zakresie obrad walnego zgromadzenia akcjonariuszy, na którym miały zapaść konkretne decyzje dotyczące zakupu i zbycia niektórych nieruchomości - komentuje Adam Milanowski, dyrektor finansowy spółki. Inwestorów zelektryzowały głównie informacje na temat kupna nieruchomości w Świnoujściu.


Najniższy kurs zanotowano krótko po debiucie, 21 września, gdy za akcję płacono 5,50 złotego. Już od dłuższego czasu kurs akcji INTERFERII jest stabilny i utrzymuje się na średnim poziomie 9 -10 złotych. W ciągu 52 tygodni funkcjonowania na GPW INTERFERIE zanotowały 98 sesji wzrostowych, 126 sesji spadkowych, a w przypadku 11 sesji kurs pozostał bez zmian. W sumie od debiutu stopa zwrotu akcji wyniosła 46,83 proc.


- W przypadku spółek hotelarskich szybkość zwrotu nie jest aż tak wysoka, jak ma to miejsce w przypadku innych branż. Firmy hotelarskie wyceniane są przez inwestorów przede wszystkim pod kątem posiadanych nieruchomości, ich lokalizacji i potencjalnych możliwości rozwoju – podkreśla Waldemar Czechowski-Jamroziński, prezes INTERFERIE SA. – A pod tym względem INTERFERIE prezentują się bardzo dobrze. Obecnie firma kapitalizowana jest na poziomie ponad 130 mln złotych, a jeszcze kilka lat temu było to tylko 30 mln złotych.


Do tej pory INTERFERIE nie wypłacały dywidendy. Pierwszą dywidendę zarząd spółki zamierza wypłacić z zysku za 2007 rok. W rękach prywatnych inwestorów znajduje się 38,45 proc. akcji INTERFERII, a większościowy pakiet, liczący 61,55 proc. akcji, należy dzisiaj do KGHM Ecoren SA – spółki z grupy kapitałowej Polskiej Miedzi, jedynego w Europie producenta renu.


Inwestycje i plany na przyszłość


Pozyskane w wyniku publicznej emisji akcji środki finansowe w wysokości 30 mln złotych przeznaczono na sfi­nansowanie części programu inwestycyjnego, którego celem jest rozbudowa bazy turystycznej, umożliwiającej poszerzenie oferty usług wypoczynkowych połączonych z odnową biologiczną, rehabilitacją i lecznictwem. Wartość całego programu inwestycyjnego zaplanowanego na lata 2006-2010 (i przedstawionego w prospekcie emisyjnym spółki) wynosiła ponad 100 mln złotych.


Ze środków z emisji akcji zakupiono w czerwcu bieżącego roku ośrodek Eldorado w Świnoujściu (za 19 mln złotych netto), prawie 8 mln złotych wydano na rozbudowę i rewitalizację posiadanego już w Świnoujściu ośrodka Barbarka I, a pozostałą kwotę - na modernizację hotelu Argentyt w Dąbkach. W celach emisji zapisano również rozbudowę bazy noclegowej hotelu Bornit w Szklarskiej Porębie i modernizację hotelu Malachit w Świeradowie Zdroju.


Obecnie zakłada się, że planowane inwestycje związane z rozbudową i modernizacją posiadanych obiektów będą kosztować spółkę blisko 120 mln złotych.


Spółka poważnie traktuje szansę na pozyskanie dodatkowych środków pomocowych z Unii Europejskiej. - W latach 2007-2013 tylko w samych regionach środki finansowe w priorytetach turystycznych sięgną ponad miliarda euro. To ogromna szansa dla biznesu – podkreśla Andrzej Pawluszek, wiceprezes INTERFERIE SA, do niedawna pełnomocnik ds. funduszy UE w Polskiej Organizacji Turystycznej. I dodaje: – Chcemy skorzystać przede wszystkim z regionalnych programów operacyjnych oraz Europejskiego Funduszu Społecznego, a pozyskane środki przeznaczyć na poprawę istniejącej bazy oraz szkolenia dla pracowników .


Obecnie spółka INTERFERIE posiada łącznie 11 obiektów zlokalizowanych na Pomorzu Zachodnim, w Sudetach oraz na Pojezierzu Lubuskim, a także biuro turystyczne w Lubinie. Dysponuje bazą noclegową, która obejmuje 1115 pokoi, co daje jej piątą pozycję na krajowym rynku turystycznym. Firma specjalizuje się w usługach wypoczynkowo-rehabilitacyjnych


- Instytut Turystyki prognozuje, że przyjazdy cudzoziemców do Polski będą wzrastać w kolejnych latach co najmniej 4 proc. rocznie, chcemy więc skorzystać z tego boomu– mówi Andrzej Pawluszek, wiceprezes INTERFERIE SA. W jego opinii INTERFERIE do 2010 roku mają szansę zdobyć drugie miejsce w Polsce pod względem oferowanych miejsc noclegowych oraz liczby obiektów.


Odbiorcami usług spółki są zarówno turyści krajowi jak i zagraniczni. Udział sprzedaży eksportowej realizowanej przede wszystkim na rzecz klientów z Niemiec stale rośnie i w stanowi ponad 30 proc. przychodów INTERFERII.


- Po przeprowadzeniu procesu inwestycyjnego w 2010 roku chcemy dysponować ponad 1.500 pokojami. Stale będziemy rozszerzać ofertę dodatkowych usług rehabilitacyjnych i SPA – mówi Tadeusz Kania, wiceprezes INTERFERIE SA. - Coraz więcej gości jest zainteresowanych nie tyle samym noclegiem, ale również możliwością prozdrowotnego wypoczynku i pełnej regeneracji zarówno fizycznej, jak i psychicznej.


Interferie – wybrane dane finansowe


Po sześciu miesiącach bieżącego roku uzyskany przez INTERFERIE SA wynik netto jest wyższy od założeń budżetowych o 35,78 proc. Plan na minione pół roku zakładał osiągnięcie wyniku netto na poziomie: - 1 174,0 tys. złotych. W omawianym okresie wynik finansowy osiągnięty przez spółkę ukształtował się na poziomie: - 599,5 tys. złotych. Spółka podtrzymuje prognozę wyniku finansowego opublikowaną w marcu bieżącego roku – przyjęty przez radę nadzorczą budżet zakłada osiągnięcie w 2007 r. przychodów ze sprzedaży oferowanych usług w wysokości 39 595,7 tys. złotych oraz osiągnięcie zysku netto w kwocie 1 605,7 tys. złotych.


Rośnie frekwencja (wykorzystanie miejsc noclegowych) w ośrodkach INTERFERII – średnio 47,2 proc. w 2005 roku oraz 49,3 proc. w 2006 roku.


WYBRANE DANE FINANSOWE


(2007 r. – dane z I półrocza)

Przychody netto (tys. zł)


2007 2006 2005 2004 2003

14 664 37 426 37 040 36 620 30 012


Zysk (strata) na działalności operacyjnej (tys. zł)


2007 2006 2005 2004 2003

-1 011 2 603 5 116 3 023 1 382


Zysk (strata) netto (tys. zł)


2007 2006 2005 2004 2003

-5202 457 4 244 2 373 2 048


INTERFERIE to spółka, która ma 15-letnią tradycję w działalności na krajowym rynku turystycznym i jest największą firmą turystyczną na Dolnym Śląsku, jedną z większych w Polsce. INTERFERIE to członek Polskiej Izby Turystyki, Dolnośląskiej Izby Gospodarczej oraz Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej.


Firma dysponuje hotelami i ośrodkami wypoczynkowymi w Sudetach i pasie nadmorskim. Ponadto ma hotelew Lubinie i Głogowie. Hotel Górski Bornit, położony w Szklarskiej Porębie, to najwyższej klasy obiekt w Karkonoszach. INTERFERIE rozpoczęły już jego rozbudowę. W 2009 nowa wieża Bornitu będzie przyjmować gości. Inwestycja będzie kosztowała ok. 30 mln złotych.


Więcej informacji:


www.interferie.pl


Kontakt:

Izabela Strączek

PR time – Agencja Public Relations

tel. (+48 71) 33 70 686 / 600 243 193

e-mail:iza.straczek@prtime.pl


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *