Sygnalista w hotelu – nowy obowiązek dla firm Kto to taki i jak się przygotować na nowe prawo

Uchwalona 23 października 2019 r. Dyrektywa UE nr 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii jest pierwszym aktem prawa unijnego, który kompleksowo określa ramy sygnalizowania nieprawidłowości oraz ochrony sygnalistów przed sankcjami za ujawnianie nielegalnych działań w poszczególnych przedsiębiorstwach. Dyrektywa nakłada na instytucje publiczne i prywatne, w tym na branżę hotelarską, wiele obowiązków, m.in. konieczność wdrożenia ochrony sygnalistów oraz ustanowienia bezpiecznego kanału do zgłaszania naruszeń.



Należy przy tym podkreślić, że sama dyrektywa wyznacza pewien standard minimalny, pozostawiając państwom członkowskim pełną swobodę rozszerzenia ochrony.

POLSKA REGULACJA

W Polsce wdrożenie tej dyrektywy przewiduje ustawa o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, której projekt Rządowe Centrum Legislacji przedstawiło 14 października 2021 r. Projektowana ustawa obejmie ochroną osoby zgłaszające lub ujawniające informacje lub uzasadnione podejrzenia naruszenia prawa, pracujące w sektorze prywatnym lub publicznym. Gwarancje i środki prawne przewidziane ustawą będą przysługiwały podmiotom zgłaszającym naruszenia, niezależnie od podstawy i formy świadczenia przez nich pracy. Ochrona przysługiwać będzie także osobom, których stosunek pracy ustał lub wobec których będzie nawiązany. Zgodnie z projektem ustawy, termin wdrożenia regulacji uzależniony jest od statusu poszczególnych jednostek.

Podmioty sektora prywatnego, a więc także hotele, zatrudniające powyżej 250 pracowników obowiązane będą wdrożyć wynikające z niej procedury w terminie 14 dni od wejścia w życie regulacji. Realizacja obowiązku implementowania do krajowego prawa dyrektywy nr 2019/1937 powinna była nastąpić do 17 grudnia 2021 r. Jednakże już wiemy, że polski ustawodawca realnie nie dokona tego w tym terminie. Pozostaje zatem pytanie, czy zobowiązane podmioty powinny już teraz wdrażać w swoim zakresie przepisy dyrektywy. Kwestia ta wydaje się kontrowersyjna, tym bardziej że występują rozbieżne stanowiska doktryny w tym zakresie.

Niektórzy twierdzą, że już teraz wdrażane powinny być systemy przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych oraz ochrona sygnalistów wskazane w dyrektywie, a w momencie pojawienia się ustawy zaktualizowany powinien zostać system oraz niektóre dokumenty. Inni specjaliści twierdzą natomiast, że [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Ewa Bednarek-Wojtal

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *