Kontynuacja kursu rozwoju: Duravit zanotował zwyżkę obrotów za rok 2008

Mimo globalnego trendu w rozwoju gospodarczym, producent wyposażenia łazienek Duravit kontynuował w drugiej połowie 2008 roku kurs rozwoju i zamknął rok zwyżką obrotów wielkości 7,6%. Firma zawdzięcza to w głównej mierze wyśmienitej pierwszej połowie roku, w której to wykazała wyraźnie dwucyfrową stopę wzrostu. Łączny obrót w 2008 roku wzrósł tym samym do 335 mln euro. Ważnymi rynkami zbytu były kraje europejskie, w tym szczególnie Niemcy, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania i Francja, jak również USA, Bliski Wschód i wybrane kraje azjatyckie. Przeważającą część obrotu osiągnięto  w obszarze euro; obroty na rynkach zagranicznych stanowiły 77,8% obrotów koncernu Duravit.



Na międzynarodowych rynkach, zarówno tych wewnątrz Unii Europejskiej jak i spoza, obroty koncernu wzrosły, osiągając wartości jedno- i dwucyfrowe. Największy wzrost obrotów dotyczył tych produktów, które wprowadzone zostały na rynek w ostatnich czterech latach.

Od kilku lat Duravit jest aktywny również w Polsce ze swoim przedstawicielstwem w Raszynie.

Dowodem na jego pozycję jest obecność w wielu projektach, między innymi Adgar Plaza II w Warszawie, Hotel Radisson w Gdańsku czy Hotel Kossak w Krakowie oraz jako wyposażenie standardowe w salonach Porsche.

 


Wbrew trendowi branży

 

Duravit AG wbrew panującemu trendowi osiągnął zwyżkę obrotów na rynku w Niemczech i ze swoim przyrostem rzędu 2,5% zalicza się do naprawdę dobrych w branży, biorąc pod uwagę fakt, że branża budowlana w Niemczech nie odnotowała wzrostu w 2008 roku. Tendencję spadkową odnotowano głównie w drugiej połowie roku. Obroty producentów ceramiki na rynku krajowym, według danych organizacji branżowej przemysłu sanitarno-ceramicznego (Fachverband für sanitär-keramische Industrie e.V.), spadły w 2008 roku o 1,5%. Dzięki wzrostowi obrotów  na rynkach zagranicznych łączne obroty członków organizacji były wyższe o 0,1% w porównaniu z rokiem poprzednim. Firma Duravit posiada 25 spółek-córek  i jest obecna w ponad 80 krajach. Produkcja odbywa się w licznych krajowych i międzynarodowych ośrodkach: Hornberg, Schenkenzell, Meißen (Niemcy), Bischwiller (Francja), Kair (Egipt), Istambuł (Turcja), Chongqing (Chiny) i Bizerte (Tunezja). Grupa Duravit liczy średnio 5 436 pracowników na całym świecie.

 


Międzynarodowy rozwój marki

 

W międzynarodowym rozwoju marki w 2008 roku istotną rolę odegrał salon wystawowy: w ten sposób producent wyposażenia łazienek zainwestował w USA i zaprezentował się po raz pierwszy na Madison Square Avenue w Nowym Jorku. Salon wystawowy              ma z jednej strony dać nowe impulsy amerykańskiemu rynkowi, a z drugiej strony wspierać dalszą internacjonalizację przedsiębiorstwa. W Paryżu odnowiony został „Salon d’Eau“, stanowiący kolejne ważne miejsce rozwoju międzynarodowego projektu. Ponadto Duravit zainwestował w wystawę w ośrodku Meißen i stworzył tam chroniony obszar „próbnego kąpania”.

 




Zwiększenie mocy produkcyjnych

 

Rosnąca podaż w różnych obszarach działalności spowodowała, że w 2008 roku trzeba było zwiększyć moce produkcyjne. W obszarze mebli łazienkowych Duravit najpierw powiększył powierzchnię produkcyjną, a następnie zorganizował na nowo produkcję. Istniejący park maszynowy powiększony został o wysoko nowoczesne, sterowane komputerowo maszyny. Na początku maja przedsiębiorstwo przejęło 51% tunezyjskiego producenta ceramiki, firmy „Manufacture Tunisienne des Céramiques“ (MTC), dysponującej zakładem produkcyjnym na północny zachód od Tunisu. Zakład w Egipcie rozbudowany został w ambitnym celu powiększenia rocznej zdolności produkcyjnej z 1,2 miliona do 2 milionów. Natomiast 17. października 2008 Duravit położył kamień węgielny pod budowę nowego zakładu produkcyjnego w Indiach.

 


Słaba sytuacja na rynku w 2009 roku

 

Światowy kryzys koniunkturalny i finansowy w połączeniu z rosnącą internacjonalizacją Duravitu postawił przed nim duże wymagania. Po tym jak w latach poprzednich i do połowy 2008 roku przedsiębiorstwu udawało się cały czas realizować dwucyfrowy wzrost, począwszy od ostatniego kwartału 2008 obroty na niektórych ważnych rynkach wzrostu zaczęły wykazywać tendencję spadkową. Ogólnie w 2009 roku zarząd oczekuje słabej sytuacji rynkowej w Niemczech, jak również na rynkach międzynarodowych i liczy się z wyraźnym spadkiem obrotów. Stosując specyficzne środki zaradcze takie, jak redukcja godzin równoważnego czasu pracy  i zmniejszenie czasu pracy wynikającej z układu zbiorowego pracy, rozsądne inwestycje i unikanie niekoniecznych nakładów Duravit stara się przeciwstawiać temu trendowi. Ponadto producent wyposażenia łazienek mocno obstaje przy tym,  aby właśnie w trudnych czasach zaoferować  jak najlepszą jakość in puncto produkt. Dlatego Duravit nie tylko nie zwolnił tempa, ale wręcz je zwiększył. Rezultatem tego są między innymi produkty, które oznaczają nawet nowe obszary działalności.

 

 

Wzrost długoterminowy znów możliwy

 

Potencjał dla swoich produktów przedsiębiorstwo upatruje również w nadchodzącym po kryzysie powrocie do realnych wartości. Prezes zarządu Franz Kook: „Są oznaki, że wiele osób traktuje nieruchomość jako lokatę kapitału; tak dzieje się wszędzie tam, gdzie nie jest ona obiektem spekulacji,  lecz postrzegana jest jak obiekt mający zachować swoją wartość.” Kto szuka więc trwałej inwestycji, która ma zapewnić ludziom dach nad głową przez wiele pokoleń, odkryje jego zdaniem na nowo wartość nieruchomości. „A jeśli chodzi o zwiększenie               i zachowanie wartości obiektu, to automatycznie powraca temat łazienki jako jego integralnej części”. Dlatego przedsiębiorstwo jest przekonane, że w dłuższym okresie czasu uda się ponownie objąć kurs rozwoju à la Duravit. W chwili obecnej uwaga skupia się jednak na tym, aby stabilnie i bezpiecznie przejść przez kryzys. Franz Kook:  „To, kiedy możliwe będzie ponowne osiągnięcie rosnących obrotów i wyników, zależeć będzie także     od dalszego rozwoju ogólnogospodarczego.”


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *