Podnosimy jakość polskiego hotelarstwa

Rozmowa z Gheorghem Marianem Cristescu,
prezesem Polskiego Holdingu Hotelowego

Ostatnim razem rozmawialiśmy w styczniu ub.r., gdy Polski Holding Hotelowy podpisał umowy przedwstępne na zakup sieci hotelowo-wypoczynkowych Geovita, Interferie i Elbest, co było drugim etapem procesu konsolidacji hotelowych spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa. Teraz wydaje się, że PHH rozpoczął kolejny etap – modernizacji na szeroką skalę obiektów przejętych też w pierwszym etapie. Rozpoczęły się generalne remonty hoteli Ikar w Poznaniu i Wieniawa we Wrocławiu, które działać będą pod marką Four Points by Sheraton, hotelu Katowice, który wejdzie pod markę voco sieci IHG, Huzara w Lublinie pod Holiday Inn Express, Hetmana w Rzeszowie pod Best Western Plus, Reymonta w Łodzi pod Aiden by Best Western. Zakończył się remont fasady hotelu Royal w Krakowie, który działać będzie pod marką Le Meridien, więc za chwilę zapewne zacznie się remont wnętrz. Kiedy planowane jest wprowadzenie na rynek każdego z tych hoteli?

Faktycznie ostatnim hotelem z pierwszej konsolidacji, który czeka na rozpoczęcie remontu, jest hotel Royal w Krakowie. W tym roku zaczniemy również proces modernizacji związany z drugą fazą konsolidacji, dotyczącą obiektów ze spółek Interferie, Geovita, Elbest i Holtur. Wracając do hotelu Royal – jest to bardzo specyficzny obiekt, przy którego modernizacji potrzebujemy znacznie więcej czasu niż w przypadku remontów w innych hotelach ze względu na niezbędne uzgodnienia z konserwatorem zabytków.

Faktem jest, że harmonogram zakończenia prac w Royalu nieco się zmienił, co wynika przede wszystkim z sytuacji covidowej, ale również ze specyfiki miasta. Kraków ze względu na swoją historię jest miastem, w którym znajduje się bardzo dużo zabytków, co – jak wiadomo – wymaga wielu uzgodnień konserwatorskich, a to zawsze trochę trwa. Obecnie jesteśmy w trakcie wyboru generalnego wykonawcy i do końca kwietnia zakończymy ten proces. Pozostałe projekty z pierwszej konsolidacji są już w trakcie realizacji. Tu również w niektórych przypadkach covid pokrzyżował nam realizację harmonogramów.

Obecnie najbardziej zaawansowany jest remont obiektu Zagroń w Szczyrku. Liczymy na to, że pełny odbiór będzie możliwy jeszcze do końca pierwszego kwartału tego roku. Warto podkreślić, że remont tego obiektu został już w połowie zakończony jeszcze przed świętami 2022 r., co nie zmienia faktu, że hotel funkcjonuje na pełnych obrotach. Jeżeli chodzi o hotel Katowice, to przekazaliśmy już plac budowy i rozpoczęły się prace demontażowe.

Podobnie sytuacja wygląda w Ikarze i Wieniawie, gdzie również na plac budowy wkroczyli wykonawcy i prace idą pełną parą. To samo dotyczy Huzara w Lublinie i Reymonta w Łodzi, choć w tym ostatnim hotelu musieliśmy chwilę poczekać na zalecenia konserwatorskie, ale generalny wykonawca już został wprowadzony na budowę. W hotelu Hetman w Rzeszowie mamy już odebrane pierwsze dwa piętra, które przyjmują gości. Pozostałe pokoje i części wspólne są w trakcie remontu, a wszystkie prace powinniśmy zakończyć w pierwszej połowie tego roku.

Poza tymi inwestycjami, finansowanymi z funduszy otrzymanych w tym celu, prowadziliśmy i prowadzimy budowy i modernizacje z własnych środków. Mamy za sobą budowę i otwarcie takich hoteli jak Moxy Katowice, Moxy Poznań, Holiday Inn Express w Rzeszowie, dokończenie budowy hotelu Renaissance oraz pełne modernizacje hoteli Courtyard by Marriott i Best Western Jurata.

Zaawansowane prace z własnych środków trwają również w hotelach Rycerski w Szczecinie i Kopernik w Toruniu. Do końca 2023 r. powinniśmy otworzyć obiekt w Szczecinie pod własną marką, jako butikowy hotel 4-gwiazdkowy. Z kolei w Toruniu mamy za sobą modernizację połowy hotelu, parkingu i elewacji, a drugą część kapitalnego remontu powinniśmy zakończyć pod koniec bieżącego roku.

A skoro jesteśmy już przy wątku wprowadzania hoteli pod marki – po zakupie wspólnie z Polskim Holdingiem Nieruchomości hotelu Regent w Warszawie informowano, że docelowo działać ma on pod międzynarodową marką. Kiedy należy spodziewać się decyzji o tym, jaka to będzie marka? I czy ten hotel również czeka generalny remont?

Hotel Regent już dzisiaj wykonuje znakomitą pracę. Widać pozytywne zmiany dokonane przez zespół Polskiego Holdingu Hotelowego. Jednak pomimo to cały czas w raportach STR widzimy różnicę między naszymi wynikami a wynikami osiąganymi przez naszą konkurencję składającą się z hoteli sieciowych. Nasz hotel dzień po dniu zwiększa swój udział w rynku, jednak bez silnej międzynarodowej marki będzie mu trudno konkurować na tak wymagającym rynku hoteli 5-gwiazdkowych.

W związku z tym jakiś czas temu powołany został wewnętrzny zespół w PHH, który prowadzi intensywne prace nad pozyskaniem najlepszej marki dla tego obiektu. Bazujemy na doświadczeniu naszych managerów, którzy od lat współpracują z międzynarodowymi sieciami i mają duże doświadczenie w tym obszarze. Pod koniec zeszłego roku przedstawiliśmy już naszemu partnerowi – Polskiemu Holdingowi Nieruchomości – wnioski z naszej pracy i w krótkim czasie powinniśmy dokonać wyboru marki, a następnie przystąpić do procesu inwestycyjnego.

Mamy oszacowane budżety, ale zlecenie prac architektonicznych i zatwierdzenie budżetu powinno nastąpić dopiero w momencie podjęcia ostatecznych decyzji. To przy okazji zapytam jeszcze o ogłoszone długo przed pandemią projekty kompleksu Residence Inn – Moxy na Mokotowie i VIB w Śródmieściu. To wprawdzie inwestycje PHN, którymi ma zarządzać PHH, ale czy wiadomo cokolwiek, aby miały się one rozpocząć w najbliższym czasie, czy też cały czas są na etapie pozyskiwania wniosku o pozwolenie na budowę? Faktycznie te projekty trwają już długo, ale wynika to z obiektywnych względów związanych z pozwoleniem na budowę.

Nasza firma, Polski Holding Hotelowy, nie uczestniczy w tym procesie. My również czekamy z niecierpliwością na dalsze decyzje środowiskowe, aby móc rozpocząć działania we współpracy z naszym partnerem.

Ten intensywny front remontowy dotyczy, jak wynika z podawanych informacji, głównie hoteli, na które podpisano umowy franczyzowe z globalnymi sieciami. A co z tymi – choć już częściowo pan odpowiedział – które nie weszły pod marki, jak Rycerski i Kapitan w Szczecinie, Kopernik w Toruniu, Iskra w Radomiu czy Mazowiecki w Warszawie?

Jak wcześniej powiedziałem, również w tych hotelach prowadzone są prace. W przypadku hotelu Iskra w Radomiu jesteśmy w trakcie analizy opłacalności inwestycji w odniesieniu do uruchomionego Portu Lotniczego Warszawa-Radom. Jeśli chodzi o hotel Mazowiecki, to sytuacja jest zupełnie inna ze względu na uwarunkowania właścicielskie i roszczenia reprywatyzacyjne.

Niestety te uwarunkowania nie pozwalają nam na inwestycje w tym hotelu. Jest to przykre, że obiekt z takim potencjałem, w centrum Warszawy, nie może być doinwestowany. W związku z tym, że coraz bardziej odstaje jakością od naszej bazy hotelowej, zdecydowaliśmy się na przekazanie go Agencji Mienia Wojskowego.

Poza tym, że wykorzystujemy środki

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *