Rok 2024 – będzie się działo

Jaki będzie 2024 r.? Ostatnie lata hotelarstwa zarówno od strony operacyjnej, jak i inwestycyjnej dały hotelarzom popalić i nauczyły nas umiarkowanego prognozowania. Czy to już za nami? Czy możemy o tym zapomnieć i przejść do nowego rozdziału? Czy wróciła stabilizacja? Oto krótka analiza i przewidywania na rok 2024.

Działalność operacyjna – pogoń średnich cen za uciekającymi kosztami

Hotele już w 2023 r. pokazały bardzo ciekawe liczby. Można podsumować stwierdzeniem, że była to pogoń ADR-ów za uciekającymi kosztami. Średnie ceny zarówno w hotelach biznesowych, jak i turystycznych były… No właśnie, jakie były? Tu niestety wielu hotelarzy przeceniło swoje umiejętności zarządzania ceną i znacząco podniosło ceny na wysoki sezon. To zauważalne było przede wszystkim w hotelach kurortowych, zarządzanych zazwyczaj bez revenue managera. Można napisać oddzielny artykuł lub nawet cykl artykułów o „silnorękim zarządzaniu” ceną przez „wykwalifikowanych i wszechwiedzących” właścicieli hoteli, dzięki którym mogliśmy oglądać paragony grozy z praktycznie wszystkich polskich kurortów.

Na szczęście (i dla hoteli, i dla gości) coraz więcej obiektów ma na swoim pokładzie świetne zespoły zarządzające zarówno social mediami, jak i ceną. Jaki był efekt takiego dojrzałego podejścia w 2023 r.? Ano taki, że hotele te nie miały większego problemu z obłożeniem i średnią ceną. Co więcej, goście wyjeżdżali zadowoleni z deklaracją powrotu w następnym sezonie. I tak właśnie przewiduję rok 2024. Ci, którzy odrobili lekcje z ostatnich lat, wiedzą, że nie wszystko, nie wszędzie i nie po każdej cenie się sprzeda. Raczej czeka nas stabilizacja cen, choć pewnie jeszcze wzrosną ze względu na prognozy inflacyjne, wzrost płacy minimalnej itp. I tu dochodzimy do punktu zapalnego: na ile branża wytrzyma to ciśnienie? Zobaczymy. Hotele biznesowe w największych miastach raczej nie mogły narzekać na nudę.

Pozytywnych impulsów było bardzo dużo i większość obiektów wykorzystała te szanse. Hotele miejskie optymistycznie raportowały powrót gości biznesowych do p

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *