Jak budować wyższe standardy jakości w polskich SPA w warunkach rosnącej konkurencji

Autor: Anita Bajdalska

Konkurencja w branży hotelarskiej rośnie w siłę z roku na rok i wymusza na każdym podmiocie, wprowadzanie innowacji oraz stałe podwyższanie jakości. Podobnie jest w biznesie SPA. Konkurować można na wielu płaszczyznach, choć najczęściej mamy do czynienia z konkurencją cenową. W przypadku usług SPA taka taktyka nie jest dobra.

Wekonomii znany jest paradoks Veblena, który idealnie pasuje do specyfiki usług SPA. Odnosi się do ceny za dobra luksusowe, jakimi są też usługi SPA: jeśli cena za usługi luksusowe rośnie, w takim samym tempie rośnie popyt na nie. Aby z takiej sytuacji korzystać, trzeba pamiętać o kluczowych cechach usług SPA, jakimi są ich wyjątkowość i „luksusowość” takich zabiegów, w przeciwnym razie na benefity efektu Veblena nie będzie można liczyć.

Podwyższanie standardów obsługi gościa czy wprowadzenie nowych usług?

Wyjątkowe zabiegi SPA nie powstają same wraz z zakupem pakietów startowych kosmetyków do ich wykonania. Tak może było kiedyś, dzisiaj mamy do czynienia z zupełnie innym zjawiskiem, jakim jest projektowanie doświadczeń SPA, a to wymaga dużo większego zaangażowania. Stale rosnąca konkurencja na rynku hotelowych SPA jest faktem, a należy się spodziewać się, że będziemy mieli do czynienia z nasileniem się tego zjawiska.

Konkurowanie obniżaniem cen usług SPA jest złym rozwiązaniem, nie tylko z powodu efektu Veblena. Największym kosztem w kalkulacji zabiegów SPA jest koszt pracownika. I ten koszt z roku na rok staje się coraz większy, choćby ze względu na podwyższanie pensji minimalnej, co odbija się na rentowności departamentów SPA. Obniżenie ceny za zabiegi przy większych kosztach pracy zwyczajnie się nie opłaca. Niższe ceny za zabiegi to także niższe premie dla personelu, którego nam cały czas brakuje. A podwyższanie wartości premii w takiej sytuacji odbywa się kolejnym kosztem własnych zysków z działalności SPA.

Zatem jak nie cena, to co? Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest podwyższanie standardów obsługi gościa SPA lub też wprowadzenie nowych usług do oferty, aby nie stracić swojej pozycji konkurencyjnej na rynku. Wprowadzenie nowych usług, choć jest zawsze związane z wydatkami, dla niektórych SPA będzie zadaniem łatwiejszym niż podwyższenie standardów. Można zakupić nowe urządzenie do zabiegów, zmienić markę kosmetyczną albo zainwestować w szkolenia terapeutów np. z nowych masaży. Takie kroki pozwolą na zmianę menu SPA i korektę cen za zabiegi. To rozwiązanie ma jed

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *