Jak wykorzystać potencjał KPO w hotelarstwie

Każdy hotelarz chciałby rozwijać ofertę swojego obiektu, ale zazwyczaj brakuje mu na to środków i myśli, że potrzebna by była chyba złota rybka, aby zrealizować swoje pomysły. I oto pojawiła się w postaci blisko 1,3 mld zł z funduszy unijnych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), które mogą spełnić magiczne życzenia związane z rozwojem swojego hotelu. Jak mądrze pozyskiwać środki dostępne obecnie z tych funduszy? I to szybko, bo tylko do 6 czerwca. Wyjaśniają eksperci SENSE consulting, którzy od 16 lat specjalizują się w pozyskiwaniu środków pochodzących z Unii Europejskiej.

PRAWIE 1,3 MLD ZŁ NA ROZWÓJ OFERTY HOTELI. PRZYJMOWANIE WNIOSKÓW OD 6 MAJA DO 5 CZERWCA

6 maja rusza przyjmowanie wniosków przedsiębiorców chcących uzyskać wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia, turystyka lub kultura. A kończy 5 czerwca. Inwestycja A1.2.1 jest finansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), a maksymalna kwota, o którą można się ubiegać, to 540 tys. zł.

– Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności jest kluczowym narzędziem, które ma pomóc w odbudowie gospodarki po pandemii, a w dłuższej perspektywie wzmocnić branże, które najbardziej ucierpiały w jej wyniku. Polskie hotelarstwo, gastronomia, turystyka i kultura potrzebują wsparcia w profilowaniu nowych kierunków rozwoju w dotychczas prowadzonej działalności. Budżet na ten cel to aż 1,26 mld zł, a wartość dofinansowania na jedno przedsięwzięcie MŚP może wynieść od 50 tys. zł do 540 tys. zł – mówi Joanna Zembaczyńska-Świątek, p.o. prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Celem inwestycji jest wsparcie przedsięwzięć MŚP (do 50 pracowników), które planują rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia, turystyka lub kultura. O pomoc będą mogły ubiegać się przedsiębiorstwa, prowadzące działalność w ramach wskazanej w regulaminie konkursu Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), które w latach 2020-2021 odnotowały spadek obrotów o co najmniej 30 proc., liczonych rok do roku. Maksymalny poziom dofinansowania wyniesie 90 proc., a maksymalna kwota wsparcia to 540 tys. zł. Dofinansowanie udzielane będzie na zasadzie pomocy de minimis, a rozliczane wyłącznie formie refundacji; wnioskujący nie będzie mógł ubiegać się o wypłatę zaliczki. Inwestycja jest kierowana do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które prowadziły i prowadzą przeważającą działalność gospodarczą określoną odpowiednim kodem PKD, potwierdzoną wpisem do właściwego rejestru w jednej z branż: hotelarstwo, gastronomia, turystyka, kultura. Wśród kodów PKD znajdują się m.in.:

Dział 55 – ZAKWATEROWANIE (55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania, 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, 30.Z Pola kempingowe, włączając pola dla pojazdów kempingowych, i pola namiotowe);
Dział 56 – DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA ZWIĄZANA Z WYŻYWIENIEM (56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne, 56.10.B Ruchome placówki gastronomiczne, 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering), 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna, 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów);
• Dział 77 – WYNAJEM I DZIERŻAWA (77.21.Z Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego, 77.34.Z Wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego, 35.Z Wynajem i dzierżawa środków transportu lotniczego);
• Dział 79 – DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZATORÓW TURYSTYKI, POŚREDNIKÓW I AGENTÓW TURYSTYCZNYCH ORAZ POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA W ZAKRESIE REZERWACJI I DZIAŁALNOŚCI Z NIĄ ZWIĄZANE (79.11.A Działalność agentów turystycznych, 11.B Działalność pośredników turystycznych, 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki, 79.90.A Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, 79.90.B Działalność w zakresie informacji turystycznej, 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana);
• Dział 82 – DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z ADMINISTRACYJNĄ OBSŁUGĄ BIURA I POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ WSPOMAGAJĄCA PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ (82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów). W czasie naboru do objęcia wsparciem może zostać zgłoszone i wybrane jedno przedsięwzięcie jednego przedsiębiorcy. Wnioski będzie można składać wyłącznie w postaci elektronicznej przez Lokalny System Informatyczny PARP. Okres realizacji przedsięwzięcia MŚP wynosi 12 miesięcy i musi się zakończyć najpóźniej 31 stycznia 2026 r.


Po pierwsze: Dywersyfikacja działalności, czyli otwarcie na nowe rynki i nowych klientów

Jeśli hotelarz kiedykolwiek rozważał poszerzenie spektrum swojego działania, to właśnie jest dobry moment. Przewidziane na ten cel środki są przeznaczone na wprowadzenie nowatorskich rozwiązań i usług albo na rozszerzenie asortymentu produktów lub usług, co pozwoli na dotarcie do nowych segmentów rynku i zwiększenie satysfakcji dotychczasowych i nowych klientów. Brzmi dobrze, prawda? Należy jednak pamiętać, że środki, o których mowa, muszą być wykorzystane obowiązkowo na jeden z obszarów inwestycji:

1. inwestycje w bazę usługową lub produkcyjną, w tym np. roboty budowlane, budowę nowych linii produkcyjnych, zakup maszyn i urządzeń,
2. inwestycje związane z zieloną transformacją, w szczególności zachęcające do zapobiegania powstawaniu odpadów,
3. inwestycje związane z wykorzystaniem technologii cyfrowych w związku z koniecznością dokonania zmian procesów czy sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa,
4. podnoszenie kwalifikacji pracowników,
5. usługi rozwojowe na rzecz wspieranych MŚP, w tym np. opracowanie studium wykonalności, modelu biznesowego, opracowanie procedur technicznych.

Oto kilka przykładów z rynku, którymi można się zainspirować. W hotelu można np. przystosować pokoje do potrzeb osób starszych lub z niepełnosprawnościami. Kolejnym pomysłem dla hotelu może być wzbogacenie oferty o usługi transportowe (możliwy zakup auta) lub rozszerzenie działalności poprzez organizację szkoleń i konferencji, wprowadzenie bezkontaktowej obsługi gości, stworzenie mini SPA czy gabinetu masażu. Środki można przeznaczyć na salę lub plac zabaw dla dzieci, siłownię plenerową czy też zamówienie nowego sprzętu. A może poszerzyć ofertę o usługę cateringu? Tu również możliwe jest uzyskanie środków na automatyzację zamówień, ewidencji i monitorowania dostaw czy też maszyny do pakowania gotowych dań. Jak widać, możliwości jest mnóstwo. To idealny czas, kiedy warto zastanowić się nad dywersyfikacją swoich usług i wykorzystać dostępne środki.

Nawet 540 tys. zł dotacji – sprawdź, czy możesz aplikować

Źródłem finansowania takich działań jest Inwestycja A1.2.1 Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Wspiera ona działania służące dywersyfikacji działalności, oferując finansowanie pokrywające 90 proc. wydatków na taką inwestycję. Przy czym maksymalna wartość kosztów wspartych dotacją to 600 tys. zł, co daje w efekcie dofinansowanie w wysokości 540 tys. zł. Środki są skierowane do przedsiębiorców z sektora MŚP z branży HoReCa, targowej, turystycznej, kultury oraz sportu (zgodnie z wykazem kodów PKD). Jakie kryteria należy spełnić? Warunek konieczny, który kwalifikuje do pozyskania dofinansowania, to odnotowanie istotnego spadku obrotów w latach 2020 lub 2021, liczonych rok do roku. Jeśli działalność została zawieszona z powodu pandemii COVID-19 w 2020 r. na dłużej niż sześć miesięcy, to spadek obrotów względem 2019 r. jest oceniany na podstawie danych za 2021 r.

OKIEM EKSPERTÓW

Michał Spiczak-Brzeziński, dyrektor działu dotacji unijnych w SENSE consulting

Inwestyc

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *