Stare mury kuszą gości

Autor: Izabela Bogdanowicz
Lokalizację mają niezmiennie, bo niekiedy od kilku stuleci, doskonałą. Zastosowanie nowoczesnych technologii prawie nie ma ograniczeń. Idealne miejsce do pracy i wypoczynku poza domem. Wyjątkowe, bo z charakterem, a nawet "z duszą". Właśnie taki opis pasuje do wielu hoteli w zabytkowych kamienicach niejednego miasta w Europie.

W Polsce przeznaczenie starych kamienic na hotele (i innego typu miejsca noclegowe) wydaje się interesującą alternatywą wobec ciągle dyskusyjnego bezpieczeństwa wynajmu mieszkań. Zainteresowani branżą turystyczną inwestorzy także doceniają wyjątkowość takiej oferty na coraz bardziej konkurencyjnym rynku usług hotelarskich.

Jerzy Donimirski, architekt z Krakowa, zyskał już sławę niezwykłego inwestora, który odnawia zabytkowe budowle i adaptuje na cele hotelowe. W przyszłym roku w Gdańsku przy Długim Targu powita gości hotel Radisson SAS. Część kompleksu hotelowego będą stanowiły trzy odrestaurowane kamienice, chociaż z dawnego hotelu Jantar zachowana będzie jedynie fasada.

Orientacyjne koszty adaptacji kamienicy na hotel i uruchomienia obiektu o ok. 60 miejscach noclegowych, nie licząc kosztów zakupu nieruchomości:
  • projekt, koszty pozwoleń i nadzoru: 20-100 tys. zł
  • mury, stolarka, media: w zależności od stanu kamienicy i jej wartości zabytkowej od 0,5 do 3 mln zł
  • wyposażenie i umeblowanie: 100-350 tys. zł

Budowie towarzyszą prace archeologiczne. Już wiadomo, że wyeksponowane będą fragmenty starego muru, a na podziemnym parkingu - wielowiekowe fundamenty dawnych domów. Niezbędna jest bieżąca współpraca z konserwatorem zabytków. A nie jest to jedyny aspekt inwestycji, który nastawionych na ekspresowe tempo prac i niskie koszty może zniechęcić do jej realizacji.

Po pierwsze, drugie i trzecie: pieniądze

Koszty podnosi jednak nie tylko czas budowy, przedłużający się z powodu badań archeologicznych. Konserwator zabytków stawia konkretne wymogi, co sprawia, że odrestaurowanie zabytkowej kamienicy wymaga wyjątkowo dużych nakładów finansowych. Brak kapitału niekoniecznie musi być przeszkodą, czego dowodzi przykład stolicy Dolnego Śląska.
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *