Stare mury kuszą gości

Lokalizację mają
niezmiennie, bo niekiedy od kilku stuleci, doskonałą.
Zastosowanie
nowoczesnych
technologii prawie
nie ma ograniczeń.
Idealne miejsce do pracy i wypoczynku poza
domem. Wyjątkowe,
bo z charakterem,
a nawet "z duszą".
Właśnie taki opis
pasuje do wielu hoteli
w zabytkowych kamienicach
niejednego miasta
w Europie.


W Polsce przeznaczenie starych kamienic na hotele (i innego typu miejsca noclegowe) wydaje się interesującą alternatywą wobec ciągle dyskusyjnego bezpieczeństwa wynajmu mieszkań. Zainteresowani branżą turystyczną inwestorzy także doceniają wyjątkowość takiej oferty na coraz bardziej konkurencyjnym rynku usług hotelarskich.

Jerzy Donimirski, architekt z Krakowa, zyskał już sławę niezwykłego inwestora, który odnawia zabytkowe budowle i adaptuje na cele hotelowe. W przyszłym roku w Gdańsku przy Długim Targu powita gości hotel Radisson SAS. Część kompleksu hotelowego będą stanowiły trzy odrestaurowane kamienice, chociaż z dawnego hotelu Jantar zachowana będzie jedynie fasada.





Orientacyjne koszty adaptacji kamienicy
na hotel i uruchomienia obiektu
o ok. 60 miejscach noclegowych,
nie licząc kosztów zakupu nieruchomości:

  • projekt, koszty pozwoleń i nadzoru:
    20-100 tys. zł
  • mury, stolarka, media: w zależności
    od stanu kamienicy i jej wartości zabytkowej od 0,5 do 3 mln zł
  • wyposażenie i umeblowanie:
    100-350 tys. zł




Budowie towarzyszą prace archeologiczne. Już wiadomo, że wyeksponowane będą fragmenty starego muru, a na podziemnym parkingu - wielowiekowe fundamenty dawnych domów. Niezbędna jest bieżąca współpraca z konserwatorem zabytków. A nie jest to jedyny aspekt inwestycji, który nastawionych na ekspresowe tempo prac i niskie koszty może zniechęcić do jej realizacji.




Po pierwsze, drugie i trzecie: pieniądze




Koszty podnosi jednak nie tylko czas budowy, przedłużający się z powodu badań archeologicznych. Konserwator zabytków stawia konkretne wymogi, co sprawia, że odrestaurowanie zabytkowej kamienicy wymaga wyjątkowo dużych nakładów finansowych. Brak kapitału niekoniecznie musi być przeszkodą, czego dowodzi przykład stolicy Dolnego Śląska.
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Izabela Bogdanowicz

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *