Zaczął się boom w Warszawie

Po kilkuletnim zastoju na warszawskim rynku hotelarskim, ostatnie miesiące przyniosły informacje o rozpoczęciu realizacji aż kilkunastu nowych hoteli. To boom inwestycyjny, jakiego Warszawa nie przeżyła jeszcze w swojej historii. W ciągu najbliższych dwóch – trzech lat liczba pokoi hotelowych wzrośnie o ok. 2 tys. To 1/5 dotychczasowego stanu. Główne trendy to: szybki przyrost sieciowych hoteli ekonomicznych oraz lokowanie inwestycji w okolicach Okęcia, gdzie powstaje też kilka centrów biurowych.




Warszawski rynek hotelowy wydaje się już ustabilizowany. Od dwóch lat liczba obiektów pozostaje na takim samym poziomie, a i w ciągu najbliższego roku nie należy się spodziewać spektakularnych inwestycji” pisaliśmy w raporcie o rynku warszawskim niemal równo dwa lata temu, w środku kryzysu. I rzeczywiście w ciągu następnego roku żadne spektakularne inwestycje się nie pojawiły, bo nie sprzyjała temu sytuacja gospodarcza, która przekładała się na kryzys w branży hotelarskiej. Obłożenie hoteli spadało, ceny jeszcze bardziej, a w konsekwencji najbardziej wpływy. Ostatnią dużą inwestycją było otwarcie hotelu Hilton z 314 pokojami w kwietniu 2007 roku. Od tego czasu na rynku pojawił się tylko 3-gwiazdkowy hotel DeSilva Airport ze 117 pokojami otwarty w marcu 2010 roku. Czyli w ciągu 4,5 lat w stolicy Polski oddano do użytku jeden hotel!

 

Ale trudno się temu dziwić, bo nie było presji rynku na otwieranie nowych obiektów. Hotele już istniejące nie miały problemu z nadmiarem gości, a wprost przeciwnie, musiały uciekać się do radykalnych obniżek cen i różnego rodzaju promocji, aby ich do siebie ściągnąć. Tym bardziej, że warszawski rynek hotelarski był już nasycony, po pierwszym boomie z początku XXI wieku, który niefortunnie nałożył się na pierwszy kryzys w polskiej gospodarce po 1989 roku pogłębiony kryzysem w branży turystycznej wywołany wydarzeniami z 11 września 2001 roku. W efekcie pojawiało się wówczas wiele nowych hoteli, których budowę rozpoczęto ze względu na nieprzerwany wzrost gospodarczy w latach 90., ale na rynku pojawiły się, gdy trwał już na nim kryzys. Dopiero w połowie ubiegłej dekady zaczęły one wychodzić na prostą, a prawdziwe żniwa rozpoczęły się w 2007 roku. Kolejne lata miały być jeszcze lepsze… Zamiast tego, pojawiły się informacje o planach wyburzenia w centrum miasta hotelu Mercure Chopin, na którego miejscu stanąć ma biurowiec z dużym parkingiem. I o wstrzymanych, z powodu bankructwa dewelopera, zaawansowanych inwestycjach sieci Hotel System w Hilton Garden Inn na Mokowie i hotel przy Dworcu Centralnym (według nieoficjalnych informacji miał to być pierwszy obiekt DoubleTree by Hilton w Polsce).

 

Oraz o zamrożonych projektach kolejnych hoteli. W końcu jednak kolejny kryzys się skończył, ruch zaczął rosnąć, warszawski rynek hotelarski ożył, a we wrześniu tego roku otwarto pierwszy nowy hotel – 3-gwiazdkowy Puławska Residence ze 197 pokojami w sąsiedztwie powstającego parku biurowego – co jest symboliczny zakończeniem okresu smuty na stołecznym rynku i początkiem nowego etapu w jego rozwoju. Zapowiedzią tego były wydarzenia na rynku już istniejących hoteli warszawskich – w marcu do sieci Best Western wszedł 3-gwiazdkowy hotel PUHIT-u Felix na Pradze, w czerwcu pojawił się w Warszawie pierwszy w Polsce hotel marki Golden Tulip, który zastapił Kyriad Prestige, w sierpniu sprzedany został 4-gwiazdkowy Sobieski, który od jesieni zacznie działać pod marką Radisson Blu, a we wrześniu pod marką Best Western zaczął działać kolejny obiekt PUHIT-u – 3-gwiazdkowy Portos na Mokotowie. To oznaczało, że warszawski rynek znowu stał się atrakcyjny dla międzynarodowych sieci.

 


 

W sieciach ekonomicznych

Jeszcze w tym roku, jeśli nie będzie opóźnień (a to akurat rzadkość na rynku inwestycji hotelarskich), albo na początku przyszłego uruchomiony zostanie hotel francuskiej sieci B&B. Segment, w którym operuje – ekonomiczny, i lokalizacja – na wylotowej al. Krakowskiej, praktycznie przy tylnym ogrodzeniu lotniska Okęcie są charakterystyczne dla nowych inwestycji. Większość z kilkunastu projektów, które obecnie znajdują się w fazie realizacji to, albo sieciowe hotele ekonomiczne, albo obiekty zlokalizowane w bliższym lub dalszym sąsiedztwie lotniska, wokół którego powstaje kilka parków biurowo-przemysłowych. Drugi w Polsce, po Toruniu, 2-gwiazdkowy hotel B&B Warszawa-Okęcie zaoferuje 154 pokoje rozlokowane na czterech piętrach oraz parking naziemny. Nocleg kosztował będzie ok. 200 zł, a śniadanie 22 zł. Przygotowano już także specjalną ofertę cenową dla klientów korporacyjnych. Wszystkie pokoje wyposażone będą w bezprzewodowy dostęp do internetu, klimatyzację i telewizory LCD, co staje się standardem w ekonomicznych hotelach marek międzynarodowych.

 

Od strony lotniska hotel wyposażony został w dodatkowe wzmocnienia służące wytłumieniu odgłosów startujących i lądujących samolotów. Generalnym wykonawcą jest francuska firma RD bud. Koszt inwestycji wyniesie 30 mln zł. B&B przywiązuje dużą wagę do tego, aby wystrój hoteli nawiązywał do indywidualnego charakteru miejsca, w którym są zlokalizowane. Dlatego aranżacja recepcji i lobby B&B Warszawa-Okęcie opierać się będzie o tematykę lotniczą. Poza lokalnymi akcentami, wszystkie hotele B&B łączy ten sam, funkcjonalny design, którego przykładem są rozwiązania ułatwiające poruszanie się po hotelu, tak jak inny kolor korytarzy na każdym piętrze. Produkt B&B to odpowiedź na potrzeby związane z krótkimi podróżami służbowymi, choć korzystają z niego również turyści, w tym rodziny z dziećmi. Klientami hotelu mają być zarówno osoby odwiedzające pobliskie centra biznesowe (Marynarska Business Park, Okęcie Business Park), jak i zmotoryzowani podróżni jadący drogami krajowymi nr 7 i 8 do i z Krakowa, Łodzi, Wrocławia czy Katowic, dla których nocleg w hotelu może być rozwiązaniem na krótki wypoczynek przed ważnym spotkaniem służbowym lub dalszą trasą. – Znakomita większość klientów B&B, zarówno we Francji, jak i Niemczech, to osoby, które zatrzymują się w hotelu na jedną noc i liczą na solidny wypoczynek bez zbędnych dodatków, ale za to w rozsądnej cenie. Nasze badania pokazują, że taki produkt będzie cieszył się popularnością również w Polsce – mówi Krzysztof Potocki, Prezes B&B Polska. Kolejny hotel B&B powstaje we Wrocławiu, a sieć kupiła też już działkę w centrum Łodzi. – W ciągu najbliższych lat chcemy być obecni w 10 największych polskich miastach, w niektórych z nich może nawet z dwoma hotelami – zapowiada Krzysztof Potocki. – Obecnie szukamy odpowiednich działek pod inwestycje w Gdańsku, Gdyni, Katowicach, Krakowie i Poznaniu. Kilka miesięcy po B&B w tej samej dzielnicy, choć dużo dalej od Okęcia za to bliżej kolejowego Dworca Zachodniego, przy którym powstać ma kolejne centrum biurowe, otwarte zostaną: 2-gwiazdkowy ibis i 1-gwiazdkowy Etap, który właśnie zgodnie z międzynarodową strategią sieci Accor zmienił nazwę na ibis budget. Ich budowa zakończyć ma się w maju 2012 roku. Będą one połączone ze sobą i zaoferują po 170 pokoi każdy.



Na dwukondygnacyjnym parkingu podziemnym znajdzie się miejsce dla 175 samochodów. W Ibisie ulokowana też będzie restauracja i powierzchnie konferencyjne. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Warbud. Hotele te są typowym przykładem zmiennej koniunktury na rynku warszawskim. Powstają w miejscu zburzonego jeszcze w 2007 roku 3-gwiazdkowego orbisowskiego hotelu Vera, który zgodnie ze strategią rozwoju spółki Accor/Orbis zastąpiony miał zostać przez obiekty ekonomiczne. Jednak na początku 2009 roku inwestycję tę zamrożono na etapie pustej działki ze względu na sytuację panującą na rynku. Podobnie j [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Rafał Szubstarski

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

1 komentarz do “Zaczął się boom w Warszawie

  1. Panie redaktorze prędzej mi kaktus na dłoni wyrośnie niż przy Młynarskiej powstanie hotel. Pan zapamięta moje słowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *