Szukanie sposobu na szarą strefę

Tematem redakcyjnej sondy w październikowym numerze "Hotelarza" była szara strefa w branży hotelarskiej. Przypomnijmy, że ponad 90 proc. nadesłanych odpowiedzi potwierdzało istnienie szarej strefy, podając konkretne przykłady działalności. Poniżej publikujemy komentarz, jakiego udzielił "Hotelarzowi" Waldemar Błaszczuk, sekretarz generalny Polskiego Związku Hoteli

Sonda "Hotelarza" przedstawia fragmentaryczny obraz szarej strefy w turystyce, odnosząc się przede wszystkim do usług noclegowych. Poruszona w niej problematyka dotyczy biur podróży, pilotów i przewodników, bazy noclegowej; i to zarówno tej nieskategoryzowanej, jak i hoteli wysokiej kategorii. Z wypowiedzi kilku czytelników wynika także, że do końca nie jest jasne pojęcie "szarej strefy" i każdy inaczej definiuje czy interpretuje to zjawisko. W rozważaniach nad szarą strefą w turystyce warto zwrócić uwagę na:

  • stronę popytową (turyści indywidualni, szkoły, zakłady pracy, parafie i tzw. środowisko sformalizowane);
  • stronę podażową (przewoźnicy, biura podróży, baza noclegowa, gastronomia itp.).
Rynek, jako mechanizm prawie doskonały, odpowiada na potrzeby poszukujących określonych usług, których świadczenie oferują określone podmioty. I może istnienie szarej strefy wynika po części z tego, że usługodawcy nie oferują określonego produktu na właściwym poziomie, o właściwej jakości, po określonej cenie oraz we właściwym miejscu i czasie, czyli takiego produktu, jakiego poszukuje szkoła, zakład pracy czy parafia.

Moja sąsiadka, mieszkanka Warszawy, posiada piękną daczę na Kaszubach, sześć sypialni, salon, kuchnię, rokrocznie wynajmuje ją latem na dwa, trzy miesiące dla turystów niemieckich, których przysyła niekiedy niemieckie biuro podróży, częściej są to turyści przyjeżdżający od lat indywidualnie.

Sąsiadka nie płaci żadnych podatków, nigdzie nie zgłasza takiego wynajmu, ponieważ wychodzi z założenia i w myśl podanej niegdyś interpretacji Ministerstwa Gospodarki, że wynajem pokoi to nie jest działalność gospodarcza. ("Rzeczpospolita" z 12 czerwca 2001, nr 016/136/5909).

Sąsiadka jest gotowa wynajmować tę daczę przez jakieś biuro podróży, chętnie na dłuższy okres, po cenach na takim poziomie, jaki uzyskuje dzisiaj. Jak do tej pory nie znalazło się takie biuro podróży, mimo kilku ogłoszeń prasowych, które byłoby zainteresowane wynająć daczę na takich warunkach.


Szara strefa, inaczej zwana gospodarką nieformalną, nierejestrowaną, nieoficjalną czy zac
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Waldemar Błaszczuk

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *