Raporty i anzalizy. Jak analizować wyniki operacyjne hotelu? – rachunkowość zarządcza, cz. III

Marta Kuniszyk
Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych,
dyrektorem Działu Rozwojuw biurze zarządu Orbis SA.
Przewodnicząca Rady Nadzorczej Wioski TurystycznejWilkasy
oraz członek Rady Nadzorczej spółki Hekon – Hotele Ekonomiczne SA.
Wykłada rachunkowość zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie

Ewidencjonując, klasyfikując i prezentując dane odzwierciedlającewyniki hotelu posługujemy się Standardowym SystememRachunkowości Hotelowej (Uniform System of Accounts for theLodging Industry). Aby właściwie analizować wyniki, powinniśmy:
  • konstruować odpowiednie raporty zawierające informacjeniezbędne na różnych szczeblach zarządzania w hotelu,
  • posługiwać się właściwymi metodami i narzędziami analitycznymi.
Analizie należy poddawać przede wszystkim wyniki całego hotelu,posługując się w tym celu rachunkiem zysków i strat (skonstruowanymzgodnie z SSRH). W dalszej kolejności analizować można pojedynczedziałalności, wykorzystując szczegółową klasyfikację przychodówi kosztów na poziomie każdej z nich. Szczegółowe badania powinnydotyczyć przede wszystkim tych działalności, które nie osiągnęły zakładanychprzychodów operacyjnych, przekroczyły planowane koszty lubzmniejszyły swoją efektywność. Analiza pomoże ustalić przyczynę odchyleńoraz podjąć decyzje, jak naprawić sytuację.

Jak szczegółowe są badania?

Zależy to od stanowiska, jakie zajmuje osoba oczekująca informacji – innychdanych potrzebuje dyrektor hotelu, który chce poznać ogólną sytuacjęobiektu i wyniki operacyjne poszczególnych działalności, innych kierownikgastronomii. Dla dyrektora przydatny będzie np. raport prezentującypodstawowe kategorie operacyjne (przychody i koszty według działalności,wynik operacyjny, koszty niepodzielone, GOP) oraz odpowiednierelacje i wskaźniki. Dla kierownika gastronomii wartościowy będzieraport pokazujący wyniki każdego punktu gastronomicznego – przychodyoraz poszczególne składniki kosztów (koszty osobowe, surowce, materiałyeksploatacyjne itd.) wraz z właściwymi wskaźnikami i relacjami. Dokonstruowania raportów szczegółowych dla poszczególnych działalnościnależy wykorzystać wzorce prezentacji danych zawarte w SSRH.

Jak zbudować raport?

Musimy zastanowić się, jak zaprezentować dane, by raport dostarczyłkadrze kierowniczej hotelu jak najwięcej informacji. Wyniki z danegookresu warto zestawić z planem i efektami osiągniętymi w analogicznymokresie ubiegłego roku. Wskazane jest też równolegle zaprezentowaćefekty z ostatniego miesiąca oraz narastająco (co pozwalaocenić w [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Marta Kuniszyk

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *