Autor: Marta Kuniszyk
Marta Kuniszyk
Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych,
dyrektorem Działu Rozwojuw biurze zarządu Orbis SA.
Przewodnicząca Rady Nadzorczej Wioski TurystycznejWilkasy
oraz członek Rady Nadzorczej spółki Hekon – Hotele Ekonomiczne SA.
Wykłada rachunkowość zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
Ewidencjonując, klasyfikując i prezentując dane odzwierciedlającewyniki hotelu posługujemy się Standardowym SystememRachunkowości Hotelowej (Uniform System of Accounts for theLodging Industry). Aby właściwie analizować wyniki, powinniśmy:
Jak szczegółowe są badania?
Zależy to od stanowiska, jakie zajmuje osoba oczekująca informacji – innychdanych potrzebuje dyrektor hotelu, który chce poznać ogólną sytuacjęobiektu i wyniki operacyjne poszczególnych działalności, innych kierownikgastronomii. Dla dyrektora przydatny będzie np. raport prezentującypodstawowe kategorie operacyjne (przychody i koszty według działalności,wynik operacyjny, koszty niepodzielone, GOP) oraz odpowiednierelacje i wskaźniki. Dla kierownika gastronomii wartościowy będzieraport pokazujący wyniki każdego punktu gastronomicznego – przychodyoraz poszczególne składniki kosztów (koszty osobowe, surowce, materiałyeksploatacyjne itd.) wraz z właściwymi wskaźnikami i relacjami. Dokonstruowania raportów szczegółowych dla poszczególnych działalnościnależy wykorzystać wzorce prezentacji danych zawarte w SSRH.
Jak zbudować raport?
Musimy zastanowić się, jak zaprezentować dane, by raport dostarczyłkadrze kierowniczej hotelu jak najwięcej informacji. Wyniki z danegookresu warto zestawić z planem i efektami osiągniętymi w analogicznymokresie ubiegłego roku. Wskazane jest też równolegle zaprezentowaćefekty z ostatniego miesiąca oraz narastająco (co pozwalaocenić w [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych,
dyrektorem Działu Rozwojuw biurze zarządu Orbis SA.
Przewodnicząca Rady Nadzorczej Wioski TurystycznejWilkasy
oraz członek Rady Nadzorczej spółki Hekon – Hotele Ekonomiczne SA.
Wykłada rachunkowość zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
Ewidencjonując, klasyfikując i prezentując dane odzwierciedlającewyniki hotelu posługujemy się Standardowym SystememRachunkowości Hotelowej (Uniform System of Accounts for theLodging Industry). Aby właściwie analizować wyniki, powinniśmy:
- konstruować odpowiednie raporty zawierające informacjeniezbędne na różnych szczeblach zarządzania w hotelu,
- posługiwać się właściwymi metodami i narzędziami analitycznymi.
Jak szczegółowe są badania?
Zależy to od stanowiska, jakie zajmuje osoba oczekująca informacji – innychdanych potrzebuje dyrektor hotelu, który chce poznać ogólną sytuacjęobiektu i wyniki operacyjne poszczególnych działalności, innych kierownikgastronomii. Dla dyrektora przydatny będzie np. raport prezentującypodstawowe kategorie operacyjne (przychody i koszty według działalności,wynik operacyjny, koszty niepodzielone, GOP) oraz odpowiednierelacje i wskaźniki. Dla kierownika gastronomii wartościowy będzieraport pokazujący wyniki każdego punktu gastronomicznego – przychodyoraz poszczególne składniki kosztów (koszty osobowe, surowce, materiałyeksploatacyjne itd.) wraz z właściwymi wskaźnikami i relacjami. Dokonstruowania raportów szczegółowych dla poszczególnych działalnościnależy wykorzystać wzorce prezentacji danych zawarte w SSRH.
Jak zbudować raport?
Musimy zastanowić się, jak zaprezentować dane, by raport dostarczyłkadrze kierowniczej hotelu jak najwięcej informacji. Wyniki z danegookresu warto zestawić z planem i efektami osiągniętymi w analogicznymokresie ubiegłego roku. Wskazane jest też równolegle zaprezentowaćefekty z ostatniego miesiąca oraz narastająco (co pozwalaocenić w [...]
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Komentarze