Jak zmierzyć udział w rynku?

Marta Kuniszyk
Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych,
dyrektorem działu rozwoju w biurze zarządu Orbis SA,
wykłada rachunkowość zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie

W poprzednim artykule ("Hotelarz" nr 12 z 2006 r.) zajmowaliśmy się trzema najważniejszymi wskaźnikami służącymi do oceny udziału hotelu w rynku na tle konkurencji. Były to Fair Share, Market Share i Market Penetration. Analizę tę warto pogłębić dodatkowymi wskaźnikami.


Są one w praktyce uzupełnieniem tych pierwszych. Ich obliczenie uwarunkowane jest posiadaniem niezłej, bardzo porządnie wypełnionej bazy danych, czyli wnikliwym obserwowaniem rynku i konkurencji. Zajmiemy się również analizą konkurencji w istotnym i nierozerwalnie związanym z hotelem segmencie działalności, tj. gastronomii.

Struktura gości a pozycja hotelu na rynku.

Dwa wskaźniki uzupełniają analizę pozycji hotelu na rynku z punktu widzenia udziału w obsłudze poszczególnych segmentów gości. Do ich obliczenia potrzebna jest nie tylko wiedza, jak radzą sobie konkurenci, ale również orientacja w strukturze gości w poszczególnych obiektach. Definiując segmenty, musimy kierować się specyfiką rynku i znaczeniem poszczególnych grup gości dla obserwowanych hoteli konkurencyjnych.


Wskaźniki będziemy liczyć dla każdego segmentu oddzielnie. Zacznijmy od segmentowego Market Share. W oparciu o dane dotyczące struktury gości w poszczególnych hotelach oraz struktury w skali całego rynku można określić, jaki jest udział obiektów w obsłudze poszczególnych segmentów, czyli "segmentowe Market Share". W przykładzie zaprezentowano wskaźniki udziału w rynku (patrz tab. 1) dla hotelu ABC.

Analizując strukturę gości zidentyfikowano trzy segmenty: biznes, targi i konferencje oraz wypoczynek. Do obliczenia wskaźników dla poszczególnych segmentów gości w hotelu ABC potrzebujemy znać następujące wielkości: liczbę sprzedanych pokojonocy w każdym segmencie w hotelu ABC oraz odpowiednio w całej grupie analizowanych hoteli konkurencyjnych. Strukturę sprzedanych pokojonocy w hotelu ABC i w całej grupie hoteli konkurencyjnych (rynek) przedstawiają wykresy 1 i 2 (patrz strona obok), łącz [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Marta Kuniszyk

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *