Dane finansowe – informacja finansowa – decyzje w hotelu

Autor: Andrzej Rybicki
Dane finansowe to zbiór surowych faktów, które zostały już zebrane, ale nie zostały jeszcze przetworzone pozwalający na podjęcie decyzji dotyczących działań operacyjnych hotelu. Informacja finansowa jest przetworzoną w odpowiedni format daną finansową, przydatną przy podejmowaniu takich decyzji.   W celu przetworzenia danych w informację finansową trzeba przeprowadzić szereg różnych czynności. Procesy przetwarzania polegają np. na:
  • wykonaniu arytmetycznych bądź statystycznych obliczeń
  • zamianie formatu prezentowanych danych
  • wyborze tylko tych danych, które są przydatne przy podejmowaniu decyzji
  • podsumowaniu, skonsolidowaniu danych
  Jakie powinny być oczekiwania informacyjne zarządu hotelu? Informacja jest potrzebna managerom w celu podejmowania decyzji na różnym poziomie szczegółowości w zależności od miejsca w hierarchii czy strukturze przedsiębiorstwa. Wyróżnia się trzy podstawowe kategorie informacji:
  • strategiczną
  • taktyczną
  • operacyjną Która kategoria będzie miała zastosowanie przy podjęciu decyzji przez managera hotelu, zależy głównie od jego miejsca w strukturze hotelu.
  Zarządzanie Strategiczne Hotelem Zarząd odpowiada za strategiczny rozwój hotelu. Tworzy założenia misji, strategii i celów poszczególnych działów obiektu. Monitoruje również wykonie strategii i poprawność obranego kierunku rozwoju.   Cechy decyzji strategicznych:
  • Dotyczą całego hotelu
  • Są subiektywną prognozą
  • Są aktywnym, a nie pasywnym scenariuszem
  • Mają długookresowy charakter
  • Stanowią podstawę i referencję dla decyzji taktycznych
  Przykłady decyzji strategicznych:
  • Dobór odpowiednich zasobów w osiągnięciu strategii
  • Polityka ekspansji rynku docelowego
  • Reorganizacja
  • Specyfikacja wymaganego poziomu zysku, zwrotu z inwestycji
  • Określenie polityki czy standardów jakości hotelu
  Cechy Informacji strategicznych:
  • Nieregularna, nieczęsta
  • Skupiona na przyszłości, głównie na planowaniu, a nie kontroli
  • Nacisk położony na środowisko zewnętrzne, a nie wewnętrzne hotelu
  • Nieszczegółowy, podsumowujący format
  • Szeroki zakres
  • Opisująca przeszłość, ale licząca przyszłość
  Zarządzanie Taktyczne Hotelem Dyrektorzy działów odpowiadają za decyzje taktyczne. Taktyczni managerowie tworzą okresowe cele, plany, procedury, budżet dla poszczególnych departamentów. Odpowiadają również za monitorowanie i kontrole wykonania w obrębie swoich działów.   Cechy decyzji taktycznych:
  • Dobór zasobów według strategicznych założeń
  • Wpływ na część obiektu hotelowego
  • Nacisk na informację wewnętrzną i z
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *