Jak korzystać z serwisów grupowych

Rozmowa z Tomaszem Nowińskim, dyrektorem Groupon Travel o hotelarskiej ofercie na serwisach zakupowych, zasadach jej tworzenia i kontrowersjach, jakie budzi to w branży hotelarskiej.



Spoglądając na ofertę serwisów zakupów grupowych, gdzie Groupon ma dominująca pozycję, można odnieść wrażenie, że hotelarstwo i szerzej turystyka, to jeden z głównych klientów tego typu portali. Jaką część w całości oferty Grouponu stanowią te turystyczno-hotelarskie?

 

Ze względu na obostrzenia, obowiązujące nas jako spółkę giełdową, notowaną na NASDAQ, nie mogę posługiwać się liczbami takimi jak wielkość sprzedaży czy przychodów, mogę jednak otwarcie przyznać, że oferta turystyczna jest ważną częścią naszego biznesu. Na tyle poważną, że funkcjonuje jako osobna linia biznesowa pod własną marką i prowadzona jest przez osobny zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w branży turystycznej.

 

A kiedy została wydzielona?

Groupon Travel zadebiutował w kwietniu 2011 roku. Od tego czasu udało się nam zbudować najbardziej popularną stronę poświęconą turystyce i podróżom w Polsce. W czerwcu tego roku stronę serwisu Groupon Travel odwiedziło ponad 2 mln osób, co daje wynik bliski rozkładowi PKP, czyli najpopularniejszej według rankingu Gemius strony turystycznej w Polsce. Dwa lub trzy razy w tygodniu do kilku milionów osób w całym kraju trafia nasz newsletter z najnowszymi ofertami. W każdym wydaniu prezentujemy 20-30 propozycji, co w stali tygodnia daje nam ok. 60 premierowych ofert, a to i tak nie wszystkie, bo na naszej stronie pojawia się ich niekiedy nawet 100 tygodniowo. Dlaczego nie wszystkie pojawiają się w newsletterze? Jest ich po prostu za dużo. Przeładowany newsletter przestałby spełniać swoją funkcję.

 

Wdzięczne hotelarstwo




A można tę ofertę podzielić na część hotelarską w Polsce i turystykę wyjazdową oferowaną przez biura?

W Groupon Travel dzielimy rynek na trzy części: ofertę hotelarską w Polsce, ofertę zagraniczną – Groupon jest firmą o zasięgu globalnym, mamy swoje biura w 48 krajach, w których również istnieją zespoły zajmujące się turystyką i wymieniamy się z nimi ofertami – oraz ofertę wycieczkową pochodzącą od współpracujących z nami tour-operatorów. Ta ostatnia cieszy się największą popularnością w sezonie wakacyjnym i urlopowym.

 

Nas najbardziej interesuje ta pierwsza część – hotelarstwo. Można określić jaka to jest część ofert Groupon Travela?

Odwołam się do wielkości rynku – rynek hotelarski w Polsce jest dużo większy niż rynek tour-operatorski. 3-4 proc. Polaków decyduje się na wycieczki lotnicze, za to weekendy czy wczasy nad Bałtykiem, na Mazurach czy w górach cieszą się nieporównywalnie większą popularnością. Generalnie nasza oferta i zainteresowanie klientów są dosyć wiernym odzwierciedleniem tego co się dzieje na rynku. Więc propozycje hotelarskie to bardzo istotna, a niekiedy nawet największa, część oferty.

 

Inne popularne branże jak gastronomia, SPA, czy sklepy nie mają swojej wydzielonej „dywizji”?

Groupon zadebiutował w Polsce ponad dwa lata temu z ofertą lokalną – kuponami zniżkowymi do restauracji, salonów kosmetycznych, fryzjerów, klubów sportowych itp. Od tego czasu nie tylko rozwinęliśmy ten kanał – jesteśmy obecni na 33 rynkach lokalnych – ale uruchomiliśmy dwa kolejne: Groupon Travel z ofertą turystyczną i Groupon Shopping z ofertą produktową, dwa miesiące później, w czerwcu 2011 roku. Dosłownie przed kilkoma tygodniami uruchomiliśmy kolejną platformę – Groupon Shop – market internetowy, otwarty na stałą sprzedaż produktów i urządzeń od dostawców z Polski i zagranicy.

 

Co powoduje, że hotelarstwo jest taką wdzięczną branżą dla serwisów zakupów grupowych? W samej branży hotelarskiej budzi to dużo kontrowersji.

Branżę hotelarską charakteryzują stosunkowo duże koszty stałe i względnie niskie koszty zmienne. Jest też koszt utrzymania pustego pokoju, a pokój nie wypełniony danego dnia to wpływy utracone na zawsze. Z perspektywy krótkoterminowej Groupon jest efektywnym narzędziem pozwalającym podnieść średnie obłożenie oraz pokryć koszty zmienne. Z perspektywy długoterminowej, zapewnia promocję hotelu oraz podniesienie rentowności przedsięwzięcia. Podobnie jest w przypadku ofert kosmetycznych i SPA. Tam również są wysokie koszty zakupu urządzeń, a sam zabieg nie kosztuje tak dużo, więc chcemy, żeby jak najwięcej ludzi z tego korzystało, bo dopiero wtedy cała inwestycja się zwraca. Zarówno nam, jak i naszym partnerom zależy na skutecznym i trwałym wypromowaniu danego miejsca – niezależnie czy jest to salon kosmetyczny, czy hotel – zachęcając klientów do powrotu i korzystania z usług po pełnych cenach, oraz polecania go dalej.

 

Czy posiadają Państwo statystyki, z jakich r [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *