Jaki jest polski rynek SPA?

Po raz pierwszy w Polsce przeprowadzono badania rynku hotelowych SPA. Dzięki temu udało się uchwycić obraz tej branży, która od kilku lat dynamicznie rozwija się w sektorze usług hotelowych.

Celem badania przygotowanego przez Europejską Fundację SPA przy współpracy Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku było uzyskanie nie tylko aktualnego obrazu stanu hotelowej branży SPA w Polsce, ale też wyznaczenie standardów benchmarkingu oraz zapoczątkowanie cyklicznych badań polskiego rynku SPA mających na celu analizę trendów rozwojowych. Do tej pory dysponowaliśmy jedynie badaniami globalnymi, które pomijały Polskę, a tu w ostatnich latach powstaje najwięcej obiektów SPA.

Do badania zostało wyselekcjonowanych 187 obiektów hotelowych, które są najbardziej aktywne i swoją działalność biznesową opierają na przekazie SPA & Wellness. Ankieta została przeprowadzona anonimowo i odpowiedziało na nią 55 respondentów (30 proc.). Dlatego uzyskane wyniki można uznać za reprezentatywne dla naszego kraju. Fundacja ma nadzieję, że w następnej edycji badania, liczba odpowiedzi będzie większa, co umożliwi weryfikację uzyskanych informacji w tym roku.

 

Liczby o rynku

Spójrzmy zatem chłodnym okiem na to co, mówią nam o polskim rynku liczby. Jak wynika z badania, większość obiektów SPA jest zlokalizowanych poza miastem (60 proc.), z czego najwięcej obiektów określą się jako Resort SPA (47 proc.), a o połowę mniej jest miejskich hoteli SPA (25 proc.). Około 8 proc. badanych lokuje swoją ofertę w kategorii Medcial SPA, co jest zgodne z np. ogólnoświatowym trendem.

Badania pokazują też, że polski rynek SPA kształtuje się już od wczesnych lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Wtedy powstały pierwsze obiekty, które zostały objęte ankietą. Prawdziwy wzrost był jednak zauważalny dopiero od 2006 roku, przy spadku w 2010 roku, kiedy nastąpił kryzys gospodarczy.

Ten trend uległ jednak odwróceniu w ostatnich dwóch latach, także dzięki wykorzystaniu funduszy unijnych. Aż 10 obiektów uczestniczących w ankiecie rozpoczęło działalność właśnie w 2011 roku. Niestety, w ciągu najbliższych dwóch lat 2013-2014 należy się spodziewać powrotu to tendencji spadkowych. Ograniczenie dofinansowania z funduszy unijnych wpłynie na ograniczenie inwestycji w tym sektorze, ponieważ inwestorzy generalnie będą musieli opierać się tylko na w [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Arkadiusz Dawidowski. Dyrektor zarządzający ForSPA, prezes Europejskiej Fundacji SPA

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

1 komentarz do “Jaki jest polski rynek SPA?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *