Savoir-vivre nie tylko w hotelu

Powstaje coraz więcej hoteli i restauracji o bardzo wysokim standardzie, ekskluzywnych, markowych sklepów. Stopa życiowa wzrasta, zbliżamy się do wielkiego świata, jednak cóż nam po nienagannie skrojonym garniturze czy idealnie dobranym krawacie, cóż po kreacji od Armanniego, skoro w zapomnienie odchodzą dobre maniery. Niestety także w hotelach

hot_2007_10-73.jpg

Wprawdzie podstaw savoir-vivre'u uczą w każdej szkole o profilu hotelarskim, jednak nie jest nietaktem przypomnienie obecnym hotelarzom kilku podstawowych zasad dobrego wychowania. Zasad, dodajmy, niezmiennych od czasów przedwojennych, a nawet wcześniejszych, po dzień dzisiejszy. Zacznijmy zatem od definicji.

Samo wyrażenie "savoir-vivre" pochodzi z języka francuskiego, a splot tych dwóch wyrazów przetłumaczyć można jako sztuka życia. Savoir-vivre to po prostu: dobre maniery, konwenans towarzyski, czyli znajomość zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności obowiązujących w danej grupie.

Pierwsze wizytówki powstały w Chinach, kaligrafowano je na jedwabiu, w ten sposób podkreślano pozycję społeczną i szacunek dla osoby obdarowanej takim biletem wizytowym. Z Chin do Europy wizytówka dotarła wraz z najsłynniejszym średniowiecznym podróżnikiem Marco Polo. Nazwa wizytówki, którą posługujemy się dzisiaj, pochodzi z języka francuskiego (visie - wizyta)

Dziś dobre maniery obejmują już nie tylko kontakty interpersonalne, ale niemal każdą dziedzinę naszego życia. Swój savoir-vivre stworzyli internauci po to, by nie utrudniać pracy w sieci innym jej użytkownikom. Także na stronach internetowych wielu linii lotniczych znajdziemy zasady dobrych manier obowiązujące pasażerów. Celem tych zasad jest nie tyle gra pozorów i wymuszona kurtuazja, ale po prostu ułatwienie komunikacji międzyludzkiej, z którą każdy hotelarz ma do czynienia na co dzień.

Nigdy nie popełnimy błędu...

jeśli pozdrowimy kogoś pierwsi, choć zasada jest taka, że pierwszy wita się ten, kto przychodzi do nas. Ki [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Wiesława Skrzydlata

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *