Hostele inaczej

hot_2007_11-17.jpgWedług ofert hoteli na portalu HostelWorld.com, który jest najważniejszym portalem rezerwacyjnym na świecie dla tej kategorii obiektów, na początku listopada w Polsce funkcjonowało 115 hosteli, z czego 72 (63 proc.) w Krakowie. Warszawa ma ich 14, zaś Wrocław 10.

Nawet biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce funkcjonuje kilkadziesiąt obiektów nazywających się hostelami a nie zgłoszonych do portalu, Kraków okazuje się nie tylko niekwestionowaną hotelową stolicą Polski ale i stolicą hostelową. Pewnie utrzyma tę pozycję przez wiele lat, chociaż liczba obiektów tego typu w najbliższym czasie powinna się zmniejszyć

Dlaczego? Dlatego, że w ciągu ostatnich lat hosteli powstało w Krakowie po prostu zbyt dużo. Przybywało ich szybciej, niż przyjeżdżających do Krakowa gości w ogóle a wśród nich, takich którzy chcieliby nocować w hostelach. Zmniejszyła się zatem liczba klientów w poszczególnych obiektach, spadły ceny, systematycznie wzrastały natomiast inwestycje w nowe, reprezentujące coraz wyższy standard hostele. - Śledzę najlepszy portal sprzedażowy Hostelworld.com, na którym wystawiają się niemal wszystkie hostele na świecie. Na jego podstawie można z dużym prawdopodobieństwem oszacować ich liczbę. Przed Krakowem jest tylko Londyn, Praga i Budapeszt. A za nim Rzym.
hot_2007_11-15.jpg
Biorąc pod uwagę liczbę turystów odwiedzających corocznie te miasta, to liczba hosteli w Krakowie jest niewspółmiernie duża - mówi Aleksander Miszalski, współwłaściciel Hostel Service, największej w Polsce sieci hosteli. Krakowskie hostele cieszą się przy tym bardzo dobrą opinią i oferują standardy należące do najwyższych na świecie. Porównując oceny hoteli na portalu HostelWorld.com Kraków osiąga najwyższy średni rating. Przyjmując najlepszą ocenę za 100 proc., to w Krakowie najgorszy obiekt ma ocenę ok. 70 proc., a zaledwie kilka nie przekracza 80 proc. Krakowskie hostele mają z reguły ratingi po 80 proc., zaś najlepszy doszedł do 98 proc.

W październiku miesięczny rating wygrał Ars Hotel i nie był to pierwszy taki przypadek. Nie ma takiego miasta w Europie, które miałoby tak wysoką średnią ocenę hosteli. Hostele kojarzą się powszechnie z tanimi miejscami noclegowymi, w których kilkanaście osób nocuje w jednej sali na piętrowych łóżkach a rano czekają godzinę w kolejce do łazienki. Co naprawdę znaczy ów hotelowy standard?

Hostele na pięć gwiazdek

Hostele i owszem mają kilkuosobowe sale sypialne ale obiekty, które oferują wyłącznie takie noclegi, powoli są eliminowane z rynku. Nowoczesne (to wyrażenie dość odważne biorąc pod uwagę, że większość krakowskich hosteli urządzona jest w starych kamienicach) obiekty muszą dysponować kilkoma dwu lub trzyosobowymi pokojami prywatnymi, dwoma lub trzema łazienkami, a coraz częściej łazienkami we wszystkich pomieszczeniach mieszkalnych.

hot_2007_11-19.jpgMuszą mieć przestrzeń do wspólnego spędzania czasu, korzystania z Internetu, czy oglądania telewizji. - Jeden z naszych hosteli ma standard zbliżony do hotelowego. Są niemal same pokoje prywatne, telewizory, dostęp do Internetu. Jednak takie obiekty nie znajdują wysokiego uznania wśród prawdziwych "backpapersów" (podróżników z plecakami, czyli typowych klientów hosteli - patrz: "Kto lubi hostele", Hotelarz 8/2007), ponieważ nie ma w nich "charakteru", "fun'u" ... klimatu - tłumaczy Aleksander Miszalski.

Nowoczesne hostele są często obiektami wyposażonymi w bary, sale bilardowe, otwartymi przez 24 godziny, monitorowanymi całą dobę, a ich recepcja pełni również funkcję informacji turystycznej, czy pomaga w rezerwacji biletów. Coraz częściej, by przyciągnąć gości muszą też oferować coś więcej niż tylko prosty nocleg, np. starać się zorganizować jakiś program. Niektóre oferują zatem i koncerty na miejscu, i zwiedzanie knajp, i klimatyczne [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Andrzej Szafrański

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *