Smakowity RevPASH

Autor: Marta Kuniszyk
Marta Kuniszyk
Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych,
członkiem zarządu, dyrektorem ds. finansowych w spółce Orbis Travel.
Wykłada również w Szkole Głównej Handlowej


Święta to pora refleksji, odpoczynku w rodzinnym gronie, spokoju i magii. Święta to również dużo przygotowań, krzątanina w kuchni, szykowanie specjalnych potraw. To podpowiedziało mi, aby ten artykuł poświęcić gastronomii, oczywiście z analitycznego punktu widzenia. Dziś zajmiemy się yield management (revenue management) w gastronomii



Dobrze znamy już RevPAR, czyli wskaźnik kluczowy dla techniki yield management stosowanej w działalności noclegowej. Yield management nie ogranicza się jednakże tylko do usług noclegowych. Technikę tę z powodzeniem stosuje się w liniach lotniczych (RPSM - revenue per available seat-mile) i na statkach wycieczkowych (RPAC - revenue per available cabin). Niezależnie od dziedziny, yield management koncentruje się zawsze na maksymalizacji przychodu z jednej dostępnej jednostki. Zgodnie z tą zasadą w gastronomii powinniśmy posługiwać się wskaźnikiem RevPASH.

Przykład 2
Załóżmy, że restauracja o 100 miejscach konsumpcyjnych w ciągu godziny generuje przychód w wysokości 1500 PLN. RevPASH w tym przypadku wyniesie 15 PLN, co policzymy następująco: RevPASH1 = 1500 / 100 m.k. x 1 godzina. Jeśli ta sama restauracja osiągnie w ciągu 4 godzin działania przychody w wysokości 5000 PLN, RevPASH wyniesie 12,5 PLN. RevPASH2 = 5000 / (100 m.k. x 4 godziny)





Często analizując efekty operacyjne gastronomii i budując założenia strategii dalszego działania najważniejszą wagę przywiązuje się do maksymalizacji średniego przychodu na jednego konsumenta (co dałoby ten sam efekt, jak dążenie do maksymalizacji średniej ceny w usługach noclegowych) lub maksymalizacji liczby obsłużonych konsumentów (frekwencji). Często też koncentrujemy się głównie na osiągnięciu i utrzymaniu odpowiednich relacji kosztów osobowych do przychodów czy też kosztów surowca d [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.