Smakowity RevPASH



Marta Kuniszyk

Autorka jest doktorem
nauk ekonomicznych,

członkiem zarządu,
dyrektorem ds. finansowych w spółce Orbis Travel.

Wykłada również w Szkole
Głównej Handlowej




Święta to pora refleksji, odpoczynku w rodzinnym gronie, spokoju i magii. Święta to również dużo przygotowań, krzątanina w kuchni, szykowanie specjalnych potraw. To podpowiedziało mi, aby ten artykuł poświęcić gastronomii, oczywiście z analitycznego punktu widzenia. Dziś zajmiemy się yield management (revenue management) w gastronomii






Dobrze znamy już RevPAR, czyli wskaźnik kluczowy dla techniki yield management stosowanej w działalności noclegowej. Yield management nie ogranicza się jednakże tylko do usług noclegowych. Technikę tę z powodzeniem stosuje się w liniach lotniczych (RPSM - revenue per available seat-mile) i na statkach wycieczkowych (RPAC - revenue per available cabin). Niezależnie od dziedziny, yield management koncentruje się zawsze na maksymalizacji przychodu z jednej dostępnej jednostki. Zgodnie z tą zasadą w gastronomii powinniśmy posługiwać się wskaźnikiem RevPASH.




Przykład 2


Załóżmy, że restauracja o 100 miejscach
konsumpcyjnych w ciągu godziny generuje
przychód w wysokości 1500 PLN. RevPASH
w tym przypadku wyniesie 15 PLN, co policzymy następująco:
RevPASH1 = 1500 / 100 m.k. x 1 godzina.
Jeśli ta sama restauracja osiągnie w ciągu
4 godzin działania przychody w wysokości
5000 PLN, RevPASH wyniesie 12,5 PLN.
RevPASH2 = 5000 / (100 m.k. x 4 godziny)






Często analizując efekty operacyjne gastronomii i budując założenia strategii dalszego działania najważniejszą wagę przywiązuje się do maksymalizacji średniego przychodu na jednego konsumenta (co dałoby ten sam efekt, jak dążenie do maksymalizacji średniej ceny w usługach noclegowych) lub maksymalizacji liczby obsłużonych konsumentów (frekwencji). Często też koncentrujemy się głównie na osiągnięciu i utrzymaniu odpowiednich relacji kosztów osobowych do przychodów czy też kosztów surowca d [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Marta Kuniszyk

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *