Nie zapominajmy o zapleczu

Autor: Zenon Błądek
ht_2007_12-39.jpgZenon Błądek
Autor jest architektem,
specjalistą w zakresie obiektów hotelowych i rekreacyjnych,
współtwórcą kategoryzacji obiektów hotelowych w Polsce,
prowadzi Pracownię Architektoniczną Palladium,
specjalizującą się w projektowaniu obiektów noclegowych

Nie tylko goście, ale również potencjalni inwestorzy patrzą najczęściej na obiekt noclegowy przez pryzmat liczby i wyposażenia pokoi, wielkości sal konferencyjnych czy gastronomicznych. Tymczasem w nowoczesnym i funkcjonalnym budownictwie hotelowym równie istotnymi, bo wpływającymi na jakość obsługi gości są: zaplecze obsługowe i socjalne oraz ich powiązania funkcjonalne

W hotelarstwie tak jak w wielu innych dziedzinach następuje proces stałego dostosowywania m.in. zaplecza do zmieniających się technologii, rozwoju przemysłu, wytwórczości wspomagającej branżę, wymagań formalno-prawnych oraz współczesnych form zarządzania. Wprowadzenie do hotelarskiej bazy obsługowej sprzętu i wyposażenia wielofunkcyjnego, w części zautomatyzowanego oraz półproduktów - w znacznej mierze zmieniło stosowane dotąd, wypracowane przez dziesiątki lat normy oraz zasady kształtowania zaplecza tak technologicznego, obsługowego, jak i socjalnego.

W ostatnich latach mamy do czynienia już z "przemysłem" hotelarskim wspomaganym bardzo rozbudowaną bazą pomocniczą. Wzrosły również znacznie wymagania i oczekiwania współczesnego turysty, który oczekuje w warunkach czasowego zamieszkania "w domu poza domem", co najmniej porównywalnych, warunków i standardu, do którego już zdążył się przyzwyczaić.

Zachęca lub zniechęca

O ile w minionych latach, szczególnie w okresie ogólnego niedoboru, dbano by tzw. front i obszary ogólnej dostępności, w jakimś stopniu nawiązywały do znanych już standardów hotelarskich - to zaplecze było często słabą stroną. Zapoznanie się z tą części [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *