Opłata miejscowa a kasa rejestrująca

Marek Piotrowski,
autor jest prawnikiem,
doradcą podatkowym

Czy pobierana w hotelu opłata klimatyczna winna być ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej?

Nie. Jednak problem istnieje, dlatego warto przybliżyć osobom i instytucjom prowadzącym obiekty noclegowe zasady i charakter poboru opłaty miejscowej

ht_2008_06-45.jpg



Podstawę prawną dla pobierania opłaty zwanej popularnie klimatyczną stanowi art. 17 ust 1 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z tą normą opłata miejscowa jest pobierana od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych, w szczegółowo wskazanych tą regulacją miejscowościach posiadających korzystne własności klimatyczne, walory krajobrazowe oraz warunki umożliwiające pobyt w tych celach.

Jest ona pobierana także w miejscowościach znajdujących się na obszarach, którym stosownie do ustawy z 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz gminach uzdrowiskowych nadano status obszaru ochrony uzdrowiskowej. Pobór opłaty następuje najczęściej przez ustanowionych w tym celu inkasentów, którymi są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność w zakresie hotelarstwa, prowadzenia moteli, domów wczasowych lub turystycznych, a także hosteli lub wynajmu pokoi, które prowadząc tego typu działalność gospodarczą są zarazem obowiązane do dokonywania poboru opłaty miejscowej.

Warto nadmienić, iż obowiązek działania przez inkasentów wynika najczęściej z aktów prawa lokalnego [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Marek Piotrowski

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *