Package tour a VAT

Autor: Marek Piotrowski
Marek Piotrowski
Autor jest prawnikiem,
doradcą podatkowym


Czy kupowanie śniadania i innych posiłków od zewnętrznego podmiotu tworzy wraz z usługą świadczoną bezpośrednio przez hotel tzw. package tour, zapytał redakcję Czytelnik. Wiedząc, że problem doliczania VAT od nabytych usług gastronomicznych dotyczy wielu hoteli, poprosiliśmy o wyjaśnienie specjalistę


Regulacja wyrażona art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 nr 54, poz. 535 ze zm.) ustala podstawowe uprawnienie podatnika polegające na prawie do obniżenia wartości podatku należnego o wartość podatku wynikającą z nabytych towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Uprawnienie to, wyrażające zasadę neutralności VAT, stosownie do której, podatek ten obciąża ostatecznego nabywcę towarów lub usług, w założeniu pozostając neutralnym dla podmiotów uczestniczących pośrednio w obrocie, podlega jednak na gruncie polskiej ustawy o VAT licznym ograniczeniom lub wyłączeniom.

Jedno z takich wyłączeń przewiduje art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a, zgodnie z którym obniżenia kwoty podatku (lub odpowiednio zwrotu jego różnicy) nie stosuje się w stosunku do nabywanych przez podatnika usług gastronomicznych, za wyjątkiem jednak przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach, innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie. Zatem, aby podatnik mógł dokonać odliczenia podatku wynikającego z nabycia usługi gastronomicznej, muszą zostać, w myśl powyższej regulacji, łącznie spełnione dwa warunki:
  • nabyta usługa gastronomiczna wchodzi w skład świadczonej usługi turystyki, oraz
  • usługa turystyki świadczona przez podatnika nie podlega opodatkowaniu wg zasad szczególnych opodatkowania
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *