Hotele przyszłości

Autor: Andrzej Szafrański
Jakie będą hotele przyszłości? Nie te z futurystycznych wizji, czyli umieszczone na krążących w przestrzeni kosmicznej stacjach orbitalnych czy też na obcych planetach i nie te zlokalizowane pod powierzchnią mórz i oceanów. Jak zatem będą wyglądały hotele za kilka lat? Jakie będą wówczas obowiązywały trendy w architekturze, we wzornictwie i wyposażeniu, jakie zmiany zajdą w oferowanych przez nie programach funkcjonalnych?



Wiele trendów, które rozwiną się w najbliższych kilku czy kilkunastu latach, widać już dziś. Wyraźnie zarysowała się tendencja do coraz głębszego specjalizowania się obiektów. Potwierdzają to niemal wszyscy znawcy rynku noclegowego, architekci, hotelarze i przedstawiciele biur podróży.


Większa specjalizacja

Niemiecki architekt Jurgen Meyer, który zaprojektował m.in. wznoszony właśnie w Krakowie dla sieci Rezidor hotel Park Inn oraz kompleks biurowy An der Alster 1 w Hamburgu na pytanie o przyszłość hoteli, tak odpowiedział "HOTELARZOWI": - Myślę, że to jest bardzo trudne pytanie. Sądzę, że będziemy mieć do czynienia z dużą różnorodnością obiektów noclegowych, a także z postępującą ich specjalizacją.


"Wędrowny" Hotel Everland zaprojektowany przez Sabinę Lang i Daniela Baumanna na dachu Palais de Tokyo w Paryżu. (fot.: obok i na sąsiedniej stronie) Wykonana z laminowanego drewna kapsuła waży 10 ton, ma 11 metrów długości i 34 mkw. powierzchni. Wcześniej Everland eksponowany był m.in. w Lipsku i Burgdorf.


Hotele będą ukierunkowane na konkretne grupy klientów, np. według ich wieku czy zainteresowań. Myślę jednak, że główny trend zmierza w kierunku tworzenia hoteli w mniejszym stopniu przypominających instytucje, bardziej natomiast w kierunku wytwarzania domowej atmosfery, tak by klient czuł się jak u siebie w domu. Określiłbym to zjawisko angielskim terminem "lifestyle hotel".

Przykładem takich hoteli, które operatorzy tworzą z markowymi firmami, może być np. współpraca producenta odzieży Missoni i Rezidor Group. Według prof. Zenona Błądka z pracowni architektonicznej Palladium Architekci: w najbliższych latach nastąpi z pewnością większe zróżnicowanie w poszczególnych klasach obiektów, od racjonalnie zaprogramowanej skromności do ekskluzywności.


Nasycenie technologiami i moduły

Hotele zostaną także wyposażone w więcej urządzeń technicznych, nowych rozwiązań informatycznych i gadżetów. - Trzeba dostosować wystrój pokojów do postępującej technologii. Klienci już teraz cenią sobie dostęp do rozmaitych rozwiązań technologicznych, a z każdym rokiem te wymagania będą rosły, uważa Terry Addison z londyńskiego Arniston Design. - Dziś luksus, ale jutro użyteczność - powiedział "HOTELARZOWI" Terry Addison.



Qbic Hotel w Amsterdamie (po prawej i poniżej) jest przykładem zastosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych i wzornictwa, które nie zmniejszając estetyki wnętrza pozwala na znaczną oszczędność kosztów. Dlatego zarówno amsterdamski Qbic, jak i jego bliźniaczy bracia w Antwerpii i Maastricht nazywane są pierwszymi "ekonomicznymi" hotelami design (Low Cost Design Hotels).


W jego opinii hotele pod względem designerskim muszą być coraz bardziej atrakcyjne, bo tego oczekuje wymagający klient. Zdaniem Addisona w hotelowym wystroju powinny raczej dominować jasne kolory, a pokoje przypominać nieco te z filmów o agencie 007. Warto mieć na uwadze fakt, że na świecie rośnie również moda na hotele stylizowane - np. zamki czy zabytkowe obiekty, które wyrosły z kultury danego kraju, tzw. hotele charakterystyczne.


Wybrane rozwiązania z przyszłości Lobby
  •  w lobby może stać robot wykonujący czynności służby pokoi, czyli wynoszenie śmieci i brudnych naczyń, a nawet sprzątanie łazienki,
  •  korytarz będzie wyposażony w czujniki dwutlenku węgla wydychanego przez człowieka, jego wykrycie spowoduje zapalanie się diod LCD, które dyskretnym światłem doprowadzą gościa do pokoju,
  •  dzięki technologii skanowania odcisków palców, kluczem do wszystkiego (począwszy od klucza do pokoju, a skończywszy na dostępie do internetu) może być palec gościa. Dzięki tej technologii room service otrzyma informację o tym,
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *