Autor: Marek Piotrowski
Marek Piotrowski
autor jest prawnikiem,
doradcą podatkowym
Omawiając problematykę zwrotu nadwyżki podatku VAT należy wyjaśnić, że podstawą do takiego uprawnienia są przepisy umożliwiające obniżenie jego wartości o kwoty pochodzące z nabycia towarów i usług dla potrzeb działalności gospodarczej
Zakończenie roku 2008 obfitowało w wiele nowelizacji i zmian w zakresie przepisów prawa podatkowego, które w znacznej mierze należy oceniać pozytywnie, ponieważ dokonując uporządkowania obowiązującego stanu prawnego, w wielu przypadkach wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców. Zmiany takie nie ominęły także ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.), w której warto wskazać na nowelizację zasad dokonywania zwrotu podatnikowi nadwyżki podatku naliczonego.
Zmiana zasad
Przedstawiając problematykę uprawnienia do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym należy wyjaśnić, że u podstaw tego uprawnienia jest prawo do obniżenia wartości podatku należnego o wartość podatku (naliczonego) wynikającego z nabycia towarów i usług dla potrzeb wykonywania czynności opodatkowanych.
To podstawowe uprawnienie, będące przejawem tzw. zasady neutralności podatku VAT, które uregulowane zostało art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, napotyka jednak w praktyce wielu przedsiębiorców trudności w realizacji, zwłaszcza w sytuacji, w której dochodzi do nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Szczególnie często nadwyżka taka występuje u podatników dokonujących sprzedaży przy zastosowaniu obniżonej stawki podatku (np. usługi hoteli - 7 proc.) lub u tych przedsiębiorców, którzy podejmują nakłady inwestycyjne na potrzeby prowadzonej działalności podatkowej.
Nie wchodząc w szczegóły warto wspomnieć, iż stan prawny, obowiązujący do 30 listopada 2008 r. regulacjami art. 87 ust..., ustalając zasadę zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60-dniowym, ogra [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
autor jest prawnikiem,
doradcą podatkowym
Omawiając problematykę zwrotu nadwyżki podatku VAT należy wyjaśnić, że podstawą do takiego uprawnienia są przepisy umożliwiające obniżenie jego wartości o kwoty pochodzące z nabycia towarów i usług dla potrzeb działalności gospodarczej
Zakończenie roku 2008 obfitowało w wiele nowelizacji i zmian w zakresie przepisów prawa podatkowego, które w znacznej mierze należy oceniać pozytywnie, ponieważ dokonując uporządkowania obowiązującego stanu prawnego, w wielu przypadkach wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców. Zmiany takie nie ominęły także ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.), w której warto wskazać na nowelizację zasad dokonywania zwrotu podatnikowi nadwyżki podatku naliczonego.
Zmiana zasad
Przedstawiając problematykę uprawnienia do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym należy wyjaśnić, że u podstaw tego uprawnienia jest prawo do obniżenia wartości podatku należnego o wartość podatku (naliczonego) wynikającego z nabycia towarów i usług dla potrzeb wykonywania czynności opodatkowanych.
To podstawowe uprawnienie, będące przejawem tzw. zasady neutralności podatku VAT, które uregulowane zostało art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, napotyka jednak w praktyce wielu przedsiębiorców trudności w realizacji, zwłaszcza w sytuacji, w której dochodzi do nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Szczególnie często nadwyżka taka występuje u podatników dokonujących sprzedaży przy zastosowaniu obniżonej stawki podatku (np. usługi hoteli - 7 proc.) lub u tych przedsiębiorców, którzy podejmują nakłady inwestycyjne na potrzeby prowadzonej działalności podatkowej.
Nie wchodząc w szczegóły warto wspomnieć, iż stan prawny, obowiązujący do 30 listopada 2008 r. regulacjami art. 87 ust..., ustalając zasadę zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60-dniowym, ogra [...]
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Komentarze