Zwrot nadwyżki VAT-u

Autor: Marek Piotrowski
Marek Piotrowski
autor jest prawnikiem,
doradcą podatkowym


Omawiając problematykę zwrotu nadwyżki podatku VAT należy wyjaśnić, że podstawą do takiego uprawnienia są przepisy umożliwiające obniżenie jego wartości o kwoty pochodzące z nabycia towarów i usług dla potrzeb działalności gospodarczej


Zakończenie roku 2008 obfitowało w wiele nowelizacji i zmian w zakresie przepisów prawa podatkowego, które w znacznej mierze należy oceniać pozytywnie, ponieważ dokonując uporządkowania obowiązującego stanu prawnego, w wielu przypadkach wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców. Zmiany takie nie ominęły także ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.), w której warto wskazać na nowelizację zasad dokonywania zwrotu podatnikowi nadwyżki podatku naliczonego.


Zmiana zasad

Przedstawiając problematykę uprawnienia do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym należy wyjaśnić, że u podstaw tego uprawnienia jest prawo do obniżenia wartości podatku należnego o wartość podatku (naliczonego) wynikającego z nabycia towarów i usług dla potrzeb wykonywania czynności opodatkowanych.

 To podstawowe uprawnienie, będące przejawem tzw. zasady neutralności podatku VAT, które uregulowane zostało art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, napotyka jednak w praktyce wielu przedsiębiorców trudności w realizacji, zwłaszcza w sytuacji, w której dochodzi do nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Szczególnie często nadwyżka taka występuje u podatników dokonujących sprzedaży przy zastosowaniu obniżonej stawki podatku (np. usługi hoteli - 7 proc.) lub u tych przedsiębiorców, którzy podejmują nakłady inwestycyjne na potrzeby prowadzonej działalności podatkowej.

Nie wchodząc w szczegóły warto wspomnieć, iż stan prawny, obowiązujący do 30 listopada 2008 r. regulacjami art. 87 ust..., ustalając zasadę zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60-dniowym, ogra [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *