Outsourcing – przelotna moda czy trwała tendencja?

Nazwa outsourcing pochodzi z języka angielskiego (ang. outside-resource-using) i oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł. Dla przedsiębiorstw hotelowych z jednej strony jest szansą na oszczędności, z drugiej – na poprawę jakości świadczonych usług.

W swojej istocie outsourcing polega na przekazywaniu zadań, funkcji i procesów do realizacji zewnętrznej firmie wyspecjalizowanej w danej dziedzinie. Dzięki temu przedsiębiorstwa (różnych branż) korzystające z outsourcingu mogą skupić się na swojej działalności podstawowej. Dlateg  również i hotelarze coraz częściej decydują się „wyrzucić na zewnątrz” (jak często w skrócie charakteryzuje się outsourcing) część własnych zadań. Podkreślić należy, że outsourcing ma charakter długoterminowy, w przeciwieństwie do umowy zlecenia tworzy trwałą więź pomiędzy firmami. Nie jest to wyłącznie relacja dostawca-odbiorca, lecz układ partnerski, w którym obie strony realizują swoje cele biznesowe, czyli: osiągnięcie zysku.

Tradycyjny i greenfield

Specjaliści wyróżniają dwa typy outsourcingu: tradycyjny i tzw. greenfield. W przypadku tego pierwszego pewne zadania pracowników hotelu (np. sprzątanie) przechodzą do zakresu obowiązków firmy zewnętrznej. Firma ta identyfikuje potrzeby obiektu i zatrudnia pracowników do określonych zadań. Mogą to być te same osoby, które poprzednio wykonywały dane prace dla hotelu.
    W outsourcingu typu greenfield hotel lub przedsiębiorstwo hotelowe zmienia sposób prowadzenia biznesu bez najmowania personelu w firmie zewnętrznej. Podpisuje jedynie umowę z firmą zewnętrzną na obsługę zadań i funkcji, których wcześniej w hotelu nie było, np. bezprzewodowy internet.

Co i kiedy outsourcować?

Dyrektorzy często myślą o transferze „brudnej” lub „nudnej” roboty do firm zewnętrznych, ponieważ w zamian mogą zająć się naprawdę ważną – w ich mniemaniu – sprawą, czyli zarządzaniem hotelem. Nieco mniej entuzjastycznie (i słusznie) podchodzą jednak do tego, że mogliby utracić kontrolę nad sposobem, w jaki ta delegowana praca jest wykonywana. W hotelu sposób obsługi w restauracji czy zawartość menu są przecież niemal tak samo ważne, jak prowadzenie hotelu i jakość serwisu części hotelowej!
    Tradycyjny outsourcing stosowany jest wówczas, gdy dostępne zasoby zewnętrzne są wyższe  jakości lub tańsze od wewnętrznych. Outsourcingiem można o [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Zbyszek Bugaj

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

1 komentarz do “Outsourcing – przelotna moda czy trwała tendencja?

  1. Księgowość nie jest dobrym pomysłem. Za każdy ruch płacimy krocie i nie mamy nic na już. Firma kosztuje więcej niż pracownicy na miejscu, a poza tym na zewnątrz wychodzą bardzo ważne informacje nt prowadzenia i kondycji hotelu nt. przychodów, kosztów itp.
    Bardzo zły pommysł. Nie polecam sami zrezygnowaliśmy.

Pozostaw odpowiedź miriam Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *