Rachunkowość według USALI – Struktura kosztów

W tym numerze omówiona zostanie struktura kosztów i jej wpływ na dźwignię operacyjną oraz inne korzyści wynikające ze znajomości zmienności kosztów w obiekcie, takie jak większa łatwość przygotowania budżetu w obiekcie charakteryzującym się wysoką sezonowością sprzedaży.



Przykład 1

Aby lepiej zrozumieć działanie dźwigni operacyjnej, przedstawimy przykład dwóch hoteli – hotelu ABC i hotelu XYZ (tabela 3). Analiza jest prowadzona dla dwóch okresów. W pierwszym okresie dane wyjściowe dotyczące sprzedaży i kosztów całkowitych oraz, w konsekwencji, wyniku hotelu, są jednakowe dla obydwu obiektów. Jedyna rzecz różnicująca to struktura kosztów. Hotel ABC a niższy poziom kosztów stałych (100 000 zł), na wyższy poziom kosztów zmiennych (30 000 zł), w odróżnieniu od hotelu XYZ, gdzie adekwatne kategorie kształtowały się następująco:
• koszty stałe 120 000 zł,
• koszty zmienne 10 000 zł.

Jak zareagują wyniki poszczególnych hoteli przy zmianie poziomu sprzedaży w drugim okresie? Załóżmy, że w wyniku pogarszających się warunków rynkowych sprzedaż w obydwu hotelach zareagowała podobnie – nastąpił jej spadek o 10%, tj. o 15 000 zł. Koszty zareagowały zgodnie z ich charakterystyką. Proporcjonalnie do spadku sprzedaży spadły o 10% koszty zmienne:
• w hotelu ABC nastąpił spadek kosztów zmiennych o 3000 zł,
• w hotelu XYZ – o 1000 zł. Poziom kosztów stałych w obydwu obiektach pozostał niezmienny.

W konsekwencji wynik w hotelu ABC spadł z 20 000 zł do 8000 zł (–60%), a w hotelu XYZ spadł z 20 000 zł do 6000 zł (–70%). W przypadku wzrostu sprzedaży wynik operacyjny w poszczególnych hotelach zachowa tę samą charakterystykę. Szybciej wzrośnie w hotelu XYZ niż w hotelu ABC, gdyż hotel XYZ charakteryzuje się wyższym poziomem dźwigni operacyjnej. Przekształcając wzór (22) do postaci:



Wyższym udziałem kosztów stałych w strukturze charakteryzują się z reguły hotele o wyższych kategoriach. Dlatego aby osiągnąć punkt BEP, muszą wykonać większ [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Cezary Sarnecki

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *