Sztuka w podatkach

*Autorka jest starszą konsultantką w TPA Horwath



Dzieła sztuki, podobnie jak rozwiązania architektoniczne, unikatowe detale czy wyszukane dekoracje kwiatowe kreują design hotelu i podnoszą jego prestiż. W przeciwieństwie jednak do innych elementów dekoracyjnych ich nabywanie wydaje się być dyskryminowane z perspektywy podatkowej.





Ustawy o podatkach dochodowych zakazują amortyzacji dzieł sztuki. Szkopuł w tym, że nie określają, co należy rozumieć przez to pojęcie. Zdrowy rozsądek podpowiada, że Andy Warhol czy popularny w Polsce Kossak spełniają definicję dzieła sztuki. Ale czy samochód z lat 30. XX wieku wpisany do rejestru zabytków to też dzieło sztuki? Ustawy podatkowe milczą na ten temat. Co więcej, dzieło sztuki to z jednej strony materialny wytwór wyobraźni i umiejętności artysty (czyli rzeźba, obraz na płótnie itp.), z drugiej natomiast niematerialne prawo majątkowe do wykorzystywania tego materialnego wytworu na różnych polach eksploatacji.





Sztuka to odczucia
subiektywne




Mimo braku definicji dzieł sztuki w ustawach o podatkach dochodowych, organy podatkowe skłaniają się ku twierdzeniu, że przy klasyfikowaniu składników majątku do kategorii dzieła sztuki można posłużyć się definicją zawartą w ustawie o VAT (patrz ramka). Organy podatkowe uznają jednak pewną dowolność w klasyfikacji rezultatu działalności za dzieło sztuki. Przyjmuje się bowiem, że w kwestii klasyfikacji danego składnika majątku do dzieła sztuki decyduje ocena związana z odczuciami subiektywnymi.
Należy także wziąć pod uwagę liczbę egzemplarzy danego wytworu pracy.


Trudno nazwać dziełem sztuki np. plakat wyborczy powielony w tysiącach egzemplarzy rozwieszonych na słupach. Podobnie może być w przypadku wspomnianego wcześniej samochodu z początku XX wieku. Samochód ten, jako produkt seryjny, może nie być uznany za dzieło unikatowe, posiadające szczególne walory artystyczne. W braku jednoznacznych zasad co do podatkowej klasyfikacji składników majątku jako dzieła sztuki należy jednak kierować się przede wszystkim wyczuciem i zdrowym rozsądkiem.


[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Małgorzata Dankowska

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *