Autor: Piotr Dominik
Piotr Dominik
jest kierownikiem katedry hotelarstwa
w Wyższej Szkole Ekonomii AlmaMer
To, w jaki sposób kieruje się zespołem ludzi, zależy od wielu czynników. Nie w każdej sytuacji, nie do każdego zespołu ludzkiego da się zastosować jeden i ten sam model kierowania. Inaczej będzie wyglądało zarządzanie najniższym szczeblem pracowników, a inne metody będą skuteczne przy prowadzeniu grup menedżerskich.
Istotą sprawowania funkcji kierowniczych jest dążenie do realizacji zadań i osiągnięcia celu. Na istotę sprawowania funkcji będzie się składać zespół złożonych problemów, wśród których wymienić należy:
Trzy style zarządzania
Styl kierowania określa sposoby i metody, jakimi posługują się przełożeni w stosunku do podwładnych, chcąc osiągnąć zamierzony cel. Ze względu na osobowość kierownika wyróżniamy trzy style zarządzania:
Elementy stylu
Składnikami stylu kierowania są:
jest kierownikiem katedry hotelarstwa
w Wyższej Szkole Ekonomii AlmaMer

- utworzenie i utrzymanie zespołu wykonawczego,
- dostrzeganie indywidualnych spraw pracowniczych, umiejętność dbania o ich sprawy,
- styl kierowania,
- kulturę szefa, poziom i kulturę zespołu.
Trzy style zarządzania
Styl kierowania określa sposoby i metody, jakimi posługują się przełożeni w stosunku do podwładnych, chcąc osiągnąć zamierzony cel. Ze względu na osobowość kierownika wyróżniamy trzy style zarządzania:
- Kierownik autokrata – bezkompromisowy, rządy jednostki, eliminuje inicjatywę i kreatywność pracowników.
- Kierownik demokrata – obiektywny, tworzy atmosferę zaufania, wspiera kreatywność.
- Kierownik liberał – porywczy, unika interwencji, skoncentrowany na celu.

Elementy stylu
Składnikami stylu kierowania są:
- metoda doboru kadry − w której podstawowym założeniem jest dostosowanie człowieka do charakteru pracy,
- stopień formalizacji − wzorce działania ograniczające swobodę działania ludzi w procesie pracy,
- stopień wnikliwości kontroli − koncentruje się przede wszystkim na sprawdzeniu poprawności wykonania szczegółowych przepisów zgodności zachowań z instrukcjami, drobiazgowość kontroli determinuje jej organizację,
- struktura organizacyjna,
- system motywacyjny,
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Kierowanie zasobami ludzkimi w organizacjach, w głównej mierze koncentruje się na stosunkach pomiędzy pracodawcą reprezentowanym przez kierownictwo a załogą. Poddanie zasobów ludzkich regułą zarządzania i marketingu, jak w odniesieniu do instytucji i towarów, korzystnie wpływa na działalność przedsiębiorstwa, umożliwia jak najefektywniejsze wykorzystanie możliwości pracowników. Koncepcja zarządzania zasobami ludzkimi jest sposobem realizacji wspólnego dążenia ludzi i organizacji do celów, które są ze sobą zbieżne. Jest to strategiczne podejście do kwestii motywacji i rozwoju ludzi, stymulowanie ich zaangażowania i poświęcenia tak, aby realizując swoje indywidualne ambicje i cele, przyczyniali się do osiągnięcia celów organizacji. Formy komunikacji zależą od stylu kierowania i zamiennie. Poprzez kierowanie określamy formy komunikacji. Pozwala to jednej, jak i drugiej stronie (pracodawca i pracownik) na prawidłową realizację założonych wspólnych celów. Celem pracodawcy jest osiągnięcie wyników finansowych, a pracownika uzyskanie jak największego wynagrodzenia. Przy właściwej komunikacji, pracownik otrzymuje jasne cele do osiągnięcia w formie zadań, a pracodawca w odpowiednio dobrany sposób dokonuje oceny wykonanego zadania. Rolą pracodawcy jest dobranie takiej formy oceny, aby pobudzić pracownika do uzyskania jak najlepszych wyników, przy wykonywaniu zadań pod względem ilościowym jak i jakościowym. Co do zarządzania płacą i wynagrodzeniami, celem jest przyciągnięcie oraz zatrzymanie pracowników wartościowych z punktu widzenia organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi nie ogranicza się do wynagrodzeń i bodźców w formie płacy, premii, prowizji, udziału w zyskach.
Dobra firma to taka, którą zarządza człowiek mający wsparcie u swoich pracowników , firma tylko wtedy rozwija się dobrze kiedy ludzie z którymi pracują dają nam w sobie oparcie. Są kompetentni i zmotywowani. Dostarczają nam wielu nowych pomysłów. Dobre zarządzanie firmą opiera się na dobrych relacjach między pracownikami , a szefem . Jeśli pracownicy boją się szefa , trudno będzie dostrzec i własne inicjatywy. Firmą potrzebne są zmiany, przede wszystkim wtedy kiedy zmienia się mobilność pracowników. Należy zmieniać style zarządzania.
Wartościowy artykuł bez dwóch zdań.
Na pewno można wyróżnić trzy najczęściej spotykanie „kategorie” managerów, ale na 100% jest jeszcze mnóstwo „podkategorii”. Ja jednak postawiłabym na osobę, która zarządza poprzez dawanie przykładu (np. tak, jak opisują to w tym tekście: https://odeela.com/pl/blog/jak-zarzadzac-pracownikami-by-pracowali-wydajnie.html). Tak naprawdę, jeśli szef czegoś nie robi, to nie ma szansy, żeby robili to i inni.