Pożar w hotelu – jak zapobiegać i co robić, gdy sytuacja staje się niebezpieczna?

Niemal co miesiąc słychać o kolejnych pożarach w hotelach. Co zrobić, jak zadziałać, kto ma podejmować decyzję o każdej porze dnia i nocy, gdy już do niego dojdzie. I co zrobić, aby do pożarów nie dochodziło.



Jak mówią mistrzowie sztuk walki, „najlepszą obroną jest atak”, a przekładając to na kwestie przeciwpożarowe, najlepszym sposobem na walkę z pożarami jest profilaktyka, szkolenia i dbanie o to, by do nich nie dochodziło. Jest to dużo łatwiejsze i tańsze niż walka z samym pożarem, który często może pochłonąć mienie o dużej wartości, a niekiedy, co gorsza, ludzkie życie.

Gaśnice do chłodzenia piwa, tryskacze jako wieszaki, zalepione czujki

Ustawodawca nakazuje coroczne kontrole podręcznego sprzętu gaśniczego, prawidłowe ich umiejscowienie i oznakowanie. Narzuca, podczas budowy lub remontu, w jaki sposób poprowadzić drogi ewakuacyjne, jak je oznakować i jakich materiałów można użyć podczas wykańczania wnętrz. W niektórych obiektach nieodzowny staje się montaż detektorów dymu, przycisków ROP (ręcznych ostrzegaczy przeciwpożarowych), a nawet tryskaczy, które wraz z centralą pożarową stanowią trzon zabezpieczenia przeciwpożarowego budynków. Wszystkie te ustawy, rozporządzenia i inne przepisy tracą jednak swą wartość, kiedy na końcu niewłaściwie zadziała „czynnik ludzki”. Bo przecież gaśnica stojąca przy recepcji w oznakowanym miejscu może przeszkadzać lub być bardziej pomocna do zablokowania zamykających się drzwi; bo kierunkowy znak ewakuacyjny umiejscowiony jest w takim miejscu, gdzie zwyczajowo stoi tabliczka kierunkowa z informacją, jak dojść do klubu nocnego; bo gaśnicę śniegową stojącą przy rozdzielni elektrycznej można wykorzystać do schłodzenia piwa w rollbarze, gdy akurat zabrakło dwutlenku węgla w butli; bo koce gaśnicze wiszące zazwyczaj w kuchni doskonale służą do tego, aby na ich opakowaniu powiesić łyżki do nabierania zupy; bo tryskacze będące zazwyczaj na ścianie w pokojach doskonale służą do powieszenia na nich wieszaka z garniturem, aby się nie pogniótł; bo lepiej zakleić taśmą czu [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Jarosław Rasiński

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *