Oceny pracownicze – ja i po co?

Autor: Tymoteusz Staworzyński
Oceny pracownicze jako element polityki personalnej większości dużych firm, w tym hoteli, zwłaszcza tych sieciowych, od zawsze wzbudzają kontrowersje. Nie tylko wśród pracowników, włączając w to managerów wyższego szczebla, ale również wśród zainteresowanych tematem ekspertów Znany amerykański statystyk W.E. Deming, ojciec kompleksowego zarządzania jakością, nazwał system ocen okresowych jedną z „siedmiu śmiertelnych chorób zarządzania”. Oceniani często opisują całą procedurę jako wielce stresującą, a oceniający skarżą się na czasochłonność procesu, określając go jako „biurokratyczny i nikomu niepotrzebny koszmar”. Gdzie sprawdzają się oceny? Nie sposób zupełnie odciąć się od tych opinii, ponieważ z jednej strony mamy wewnętrzny opór przed byciem ocenianym: nikt nie lubi jak się mu wytyka błędy i niedociągnięcia, nikt nie lubi słuchać o swoich brakach. Z drugiej strony ocenianie pracowników nie należy do zadań łatwych i rzeczywiście jest czasochłonne. Jednak niezależnie od tego, jak źle kojarzyły by nam się oceny pracownicze, nie bardzo jest dla tego systemu alternatywa. Na jakiej bowiem podstawie kształtowana powinna być polityka personalna firmy? Jak przyznawać ewentualne podwyżki i premie, jak budować indywidualne ścieżki kariery i określać potrzeby szkoleniowe? Nie należy też zapominać o tych pracownikach, którym zależy na poddaniu się ocenie. Jest to w końcu swoista „chwila dla pracownika”. Moment, kiedy omawiane są również jego mocne strony, moment, w którym można pochwalić się dokonaniami, moment chwały, gdy opowiadamy o swoich sukcesach. W niewielkich hotelach, gdzie załoga składa się z kilku, kilkunastu osób, ocena pracownicza prowadzona jest na bieżąco, bez zbędnej „papierologii”. Przełożony na co dzień widzi porażki i sukcesy danego pracownika i na bieżąco chwali albo gani jego zachowanie czy postawy. Tam również możliwości rozwoju są niewielkie, dlatego rozbudowana ocena pracownicza niekoniecznie spełniałaby swoje zadania. W większych hotelach wprowadzenie systemu ocen jest zasadne. Dobrze opracowany system ocen pracowniczych przyczynia się do sukcesu każdej firmy poprzez zwiększenie efektywności i jakości wykonywanej pracy. Motywuje pracowników, ale pokazuje też obszary do poprawy. To jest coś, o czym muszą pamiętać osoby oceniające, czyli najczęściej bezpośredni przełożeni. Nie należy [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *