Najnowsze technologie w hotelach

Autor: Michał Sarniak
ht_2010_10-18.jpgNiemal co miesiąc pojawiają się informacje o udostępnianiu hotelowym gościom coraz to bardziej zaawansowanych innowacji technologicznych. Niektóre z nich mogą wydawać się zbyt futurystyczne, aby zostały wprowadzone jako standardowa usługa. Wystarczy cofnąć się o dwie dekady, aby uświadomić sobie, że to, co wtedy uchodziło za science fiction, dziś jest ogólnodostępną usługą.


Za pierwszy z brzegu przykład może posłużyć internet. Jeszcze w połowie lat 90. był on w Polsce dostępny tylko dla nielicznej grupy użytkowników instytucjonalnych. Obecnie, szybki dostęp do internetu staje się standardową usługą w hotelarstwie. Ba, coraz większa liczba hotelarzy udostępnia gościom bezprzewodowe połączenie Wi-Fi. Innym przykładem innowacji, która jeszcze niedawno wydawała się mrzonką, jest technologia telepresence. Jest to forma komunikacji, dzięki której w trakcie połączenia oprócz dźwięku przesyłany jest także obraz osoby, z którą się kontaktujemy. Najbardziej rozpowszechnioną formą technologii telepresence jest serwis Skype. Kolejną innowacją technologiczną, do której mało kto miał dostęp w latach 90., są płaskie ekrany telewizyjne. Do najpopularniejszych telewizorów należą: PDP (plazmowe), LCD (ciekłokrystaliczne) czy LED (ciekłokrystaliczne ekrany zaopatrzone w diody ledowe). Stały się one popularne do tego stopnia, że w hotelach o wysokim standardzie brak telewizora o płaskim ekranie może obecnie wzbudzić zaskoczenie. Można się spodziewać, że innowacje technologiczne, które dziś zaczynają być stosowane w hotelarstwie, rozprzestrzenią się na podobną skalę.


iPhony, iPody i iPady

Jeżeli wziąć pod uwagę ostatnie pięć lat w dziedzinie technologii, zostały one zdominowane przez firmę Apple z jej produktem iPhone. Ten aparat telefoniczny został niedawno wprowadzony na rynek w nowej odsłonie, czyli iPhone 4. Wraz ze zwiększoną popularnością telefonów iPhone i odtwarzaczy multimedialnych iPod coraz większa liczba hotelarzy decyduje się na połączenie swoich usług z nowymi możliwościami, które wyłoniły się wraz z ich rozwojem. Najbardziej podstawowe zastosowanie to umieszczenie w pokojach stacji dokujących kompatybilnych z urządzeniami firmy Apple. Jest to dla hotelowych gości udogodnienie pozwalające w szybki i prosty sposób odtworzyć w pokoju hotelowym utwory muzyczne swoich ulubionych wykonawców. Stacje umożliwiają też doładowanie iPhona i iPoda, jak również skorzystanie z funkcji radia czy budzika. W Polsce wprowadziły ją w pokojach typu executive niektóre hotele Novotel. Kolejna, tym razem bardziej zaawansowana, usługa to możliwość skonfigurowania aparatu gościa z hotelowym systemem operacyjnym. W zależności od opcji uruchomionych przez poszczególne hotele, gość ma możliwość zamawiania rozmaitych usług w całkowicie innowacyjny sposób. Mając już skonfigurowane urządzenie można zarezerwować usługi, takie jak: poranne budzenie, wizyta w SPA, stolik w restauracji, wynajem samochodu czy zamówienie posiłku przez room service. Ponadto, hotelarze mogą zainstalować aplikację, dzięki której gość będzie miał możliwość uzyskania informacji dotyczących godnych uwagi lokalnych atrakcji turystycznych, sklepów i restauracji. To jednak nie koniec zastosowań telefonów iPhone. Mogą one być skonfigurowane również w taki sposób, aby kontrolować sprzęt elektroniczny dostępny w hotelowym pokoju. Istnieje możliwość, aby za ich pomocą włączyć i wyłączyć odtwarzacz audio lub telewizor, ustawić klimatyzację, a także dopasować preferowaną jasność oświetlenia. W praktyce oznacza to, że wszystkie te funkcje są możliwe do uaktywnienia bez potrzeby podnoszenia się z łóżka. Siostrzana technologia, przenośny komputer osobisty iPad, również znalazła swoj [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *