Krakowski rynek hotelarski zmiany, inwestycje, prognozy

Kraków niezmiennie od kilku lat notuje wzrost pod względem ilości odwiedzających go turystów. Bogata oferta rekreacyjna miasta z pewnością jest jednym z największych atutów, ale nie bez powodu stolica Małopolski stała się drugim po Warszawie ośrodkiem konferencyjnym w Polsce. Jakie czynniki wpływają na kształt sektora hotelarskiego w Krakowie i czy tendencja wzrostowa pozostanie niezmienna?



Stolica Małopolski posiada bardzo rozbudowaną bazę hotelową, która z roku na rok się poszerza. Obecnie w Krakowie działa ponad 140 hoteli, z czego 31 o standardzie 4-gwiazdkowym, a dziesięć – 5-gwiazdkowym. Pomimo największej w Polsce liczby skategoryzowanych hoteli [w Warszawie jest ich ok. 80-red.] cały czas rośnie w nich obłożenie. W pierwszym półroczu tego roku, jak wynika z danych STR Global publikowanych w „Hotelarzu”, wyniosło ono blisko 73 proc., prawie sześć punktów procentowych więcej niż w tym samym okresie 2014 roku. W samym czerwcu wynosiło ono 88 proc. W obydwu przypadkach to najwyższe obłożenie w Polsce. Ta statystyka wyjaśnia, dlaczego Kraków w dalszym ciągu jest tak chętnie wybieranym miastem przez inwestorów hotelowych. Niebagatelny wpływ na te wyniki miały nowe inwestycje kulturalne i biznesowe, takie jak Centrum Kongresowe ICE Kraków (36 tys. mkw. powierzchni konferencyjnej), przy którym hotele zaczęły powstawać jeszcze przed rozpoczęciem jego budowy, Tauron Arena (największy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie halowy obiekt widowiskowo-sportowy, mogący pomieścić 23 tys. osób), czy nową siedzibę Targów Krakowskich – EXPO Kraków (13 tys. mkw.). M.in. dzięki temu intensywność rozwoju rynku hotelarskiego w Małopolsce jest największa w skali całego kraju.

Kongresy, konferencje, wydarzenia sportowe i kulturalne

Od 2009 roku Małopolska, jak wskazuje GUS-wskie „Badanie ruchu turystycznego w województwie małopolskim”, utrzymuje stały trend wzrostowy i odnotowuje zwiększającą się liczbę odwiedzających ją turystów. Dzięki temu rośnie też obłożenie w krakowskich hotelach, w 2014 roku tylko Trójmiasto wyprzedziło w tej klasyfikacji Kraków, którego wskaźnik wzrostu obłożenia wyniósł 8,6 proc. Według danych GUS w 2014 roku turyści biorący udział w targach, wystawach i kongresach byli skłonni wydawać na te cele największe kwoty, wyprzedzili ich tylko turyści wyjeżdżający w celach zdrowotnych. Dla miasta takiego jak Kraków, którego zaplecze wystawienniczo-kongresowe rozwija się bardzo intensywnie, jest to szansa na dalszy rozwój w sektorze hotelarskim. Nowe inwestycje zdecydowanie sprzyjają podtrzymaniu wzrostowych trendów. Centrum Kongresowe [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Joanna Ostrowska

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

1 komentarz do “Krakowski rynek hotelarski zmiany, inwestycje, prognozy

  1. Życzę aby ten rozwój był i dotyczył również małych hoteli i hosteli. Nie wiem czy ten rozwój rzeczywiście jest bo sprzedaż naprawdę dobrych, profesjonalnych odkurzaczy hotelowych pozostawia dużo do życzenia.
    Wyjątkiem jest hotel APIS, który postawił na jakość usług. Zaczął zmianę od nowej elewacji hotelu a teraz podnosi jakość swoich usług poprzez wykorzystywanie nowych profesjonalnych urządzeń.
    Życzymy powodzenia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.