Koszty zaniechanych inwestycji

Małgorzata Dankowska
jest managerem,
a Małgorzata Nicewicz konsultantką
w TPA Horwath

Wybudowanie nowego hotelu to konieczność poniesienia licznych nakładów inwestycyjnych, np. na
badanie rynku, kosztów analiz i opracowań wstępnych projektów, opinii biegłych, ekspertyz, usług prawnych.
To też koszty realizacji projektu, prac budowlanych, itd. Czy wszystkie koszty związane z realizacją danego
projektu hotelowego stanowić będą koszt uzyskania przychodów?



Zasadniczo wydatki związane z budową
nowego hotelu nie powinny być
odnoszone bezpośrednio w bieżące
koszty działalności. Wydatki te zwiększają
bowiem wartość początkową
hotelu i stają się kosztami uzyskania przychodów
poprzez dokonywane okresowo odpisy
amortyzacyjne. Jeśli jednak inwestycja z
jakichś względów nie zostanie ukończona,
powstają wątpliwości co do sposobu kwalifikacji
podatkowej już poniesionych nakładów.



Definicja inwestycji


Prawo podatkowe definiując pojęcie inwestycji
odsyła do pojęcia środków trwałych w
budowie, określonego w ustawie o rachunkowości.
Pod pojęciem inwestycji dla celów
podatkowych należy zatem rozumieć zaliczane
do aktywów środki trwałe w okresie ich
budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego
obiektu. Niewątpliwie, hotel pozostający
w okresie budowy spełnia podatkową definicję
inwestycji. Pojawia się jednak pytanie, od
kiedy rozpoczyna się okres budowy?
Formalnie budowa rozpoczyna się z
momentem uzyskania pozwolenia na nią, w
praktyce – z chwilą podjęcia robót budowlanych.
W orzecznictwie administracyjnym
podkreśla się, że o inwestycji można mówić
dopiero od momentu, w którym podatni [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Małgorzata Dankowska, Małgorzata Nicewicz

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *