Największe wyzwania Orbisu

Rozmowa z Gillesem Clavie, prezesem Orbis SA, zwycięzcą konkursu „Hotelarz Roku 2015”.



Gratuluję zwycięstwa w konkursie Hotelarz Roku 2015 w kategorii Osobowość Roku. Kapituła konkursu doceniła, że był pan jednym z głównych architektów historycznej transakcji przejęcia przez Orbis hoteli Accor w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki temu rozpoczął się nowy etap rozwoju Grupy Hotelowej Orbis, która powiększyła się z 68 hoteli dysponujących 11 tys. pokoi do ponad 100 hoteli z 19 tys. pokoi i stała się ważnym graczem na europejskim rynku hotelarskim. Z perspektywy blisko roku może pan powiedzieć, co było najtrudniejsze w całym tym procesie? I czy już się on zakończył?

Dziękuję za gratulacje, przekażę je zespołom pracowników w całej Grupie Orbis, dzięki ich zaangażowaniu transakcja ta mogła dojść do skutku. W jej efekcie nie tylko znacząco zwiększyliśmy skalę prowadzonej działalności, ale również zapewniliśmy sobie perspektywy dalszego dynamicznego wzrostu i ekspansji na kolejne rynki. Oprócz nabycia aktywów, podpisaliśmy także Generalną Umowę Licencyjną, która umożliwia nam zarządzanie i franczyzę marek AccorHotels w 16 państwach regionu w okresie 20 lat. Przejęcie tak dużej grupy hoteli było oczywiście dużym wyzwaniem organizacyjnym, niemniej jednak ich nabycie od AccorHotels pozwoliło nam uniknąć wielu niespodzianek, jakie często towarzyszą przejęciom. Przejęte hotele działały już bowiem w podobnym modelu operacyjnym i zgodnie z kulturą biznesową AccorHotels, co zdecydowanie ułatwiło proces integracji. W chwili obecnej możemy już mówić o w pełni zintegrowanej strukturze organizacyjnej. Jesteśmy w trakcie wdrażania na wszystkich nowych rynkach najnowszych rozwiązań, tzw. best practices, stosowanych dotychczas w Grupie. Naszym zadaniem na najbliższe kilkanaście miesięcy jest dalsza poprawa efektywności całej Grupy, w tym hoteli o najniższej rentowności. Naszym celem jest osiągnięcie długofalowych efektów synergii. Odpowiadając więc wprost na Pana pytanie – nie napotkaliśmy dużych trudności, a dzięki profesjonalizmowi i pasji zespołów, z którymi pracuję, proces ten zakończył się pomyślnie.

Czy rynek hotelarski w tym regionie, obejmującym wszystkie kraje byłej Europy Wschodniej – poza Rosją, Ukrainą i Białorusią – ma jakiś wspólny mianownik? Czy też są one zupełnie różne od siebie?

Ogólnie rzecz biorąc, podobieństwa występują na wszystkich rynkach. Oczywiście niektóre z nich koncentrują się bardziej na segmencie wypoczynkowym, inne na biznesowym, co daje nam pożądaną dywersyfikację ryzyka, jednak w skali globalnej rynki te są porównywalne. Pod względem biznesowym, rynek hotelarski jest ściśle i bezpośrednio powiązany ze wzrostem PKB. Cieszy nas fakt, że we wszystkich państwach w regionie odnotowywany jest znaczący wzrost PKB, co daje nam pewność, że możemy w dalszym ciągu powiększać naszą sieć hotelową w tych krajach i potwierdza dobre perspektywy rozwoju.

Czy można mówić o jakichś generalnych zjawiskach widocznych na całym tym rynku?

Państwa Europy Wschodniej są uważane za gospodarki o najszybszym wzroście w Europie. Widzimy możliwość dalszego rozwoju i przekształceń wraz z rosnącą liczbą inwestycji, niskimi stopami procentowymi i ich stymulującym wpływem na działalność gospodarczą w połączeniu z dodatkowym finansowaniem ze środków UE. Te sprzyjające czynniki gospodarcze, w połączeniu z niskim wskaźnikiem penetracji rynku przez międzynarodowe marki hotelowe – średnio w regionie wynosi 6 8 proc, co jest znacznie poniżej poziomu w UE, czyli ok. 25 proc. – generuje możliwości rozwoju naszej sieci hotelowej w państwach Europy Wschodniej.

Jakie są największe wyzwania, które mogą czekać rynek hotelarski w tym regionie Europy i jak można się na nie przygotować?

Wyzwania, przed którymi stoimy w regionie, mają charakter globalny. Jednym z największych jest cyfryzacja. AccorHotels, strategiczny inwestor Orbisu, opracował plan w odpowiedzi na wyzwania związane z cyfryzacją, który realizujemy w państwach Europy Wschodniej, na rynku charakteryzującym się przyspieszonym tempem zmian technologicznych i szybką ewolucją przyzwyczajeń klientów [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Rozmawiał: Rafał Szubstarski

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *