O czym inwestor SPA wiedzieć powinien

Inwestycja w hotelowe SPA to duże, kapitałochłonne przedsięwzięcie. Nie może być więc efektem pobożnych życzeń, lecz doskonale przemyślanym projektem, który potem przez długie lata będzie służył gościom hotelu, przyciągał nowych i skłaniał do powrotu wcześniej korzystających. Dlatego przed inwestorem pojawia się wiele pytań i wątpliwości, na które często nie jest w stanie sam odpowiedzieć i podjąć trafne decyzje z prostej przyczyny: najczęściej się na tym nie zna, i ma do tego prawo. Dlatego taka inwestycja wymaga zaangażowania osób, które znają specyfikę branży.



Nowopowstające obiekty hotelowe często od razu już na etapie projektu inwestycji decydują się na budowę SPA, inne rozbudowują się, aby zwiększyć zainteresowanie hotelem, które będzie przekładało się na wzrost obłożenia i przychodów. Zamysł jest dobry, tylko potem w praktyce napotyka się wiele problemów, z którymi trzeba się z mierzyć…

Po pierwsze, koncepcja SPA

Z reguły pierwsze dylematy pojawiają się już przy projektowaniu SPA. Przed inwestorem pojawia się wiele kluczowych pytań, na które nie potrafi sobie odpowiedzieć, jeśli nie ma doświadczenia w tego typu inwestycjach. Podstawowe brzmi – jaki jest pomysł na SPA, czyli co będziemy oferować? Dla kogo? Za ile? Na czym? Z jakim partnerem? Już wówczas trzeba mieć przejrzystą koncepcję, którą projektant będzie w stanie przenieść na plan w formie papierowej. Jednym z podstawowych elementów, który musi być uwzględniony przy projektowaniu strefy SPA jest funkcjonalność pomieszczeń. Tymczasem często zdarza się, że funkcjonalność jest traktowana marginalnie lub też w ogóle pomijana przy projekcie strefy SPA, a uwaga skupia się głównie na aspektach estetycznych, co potem ma swoje konsekwencje w postaci pustych pomieszczeń. Bardzo często zdarza się np., że gabinety zabiegowe są źle wyciszone i odgłosy z korytarza są na tyle głośne, że nie można wykonać relaksującego masażu, innym przykładem są niewłaściwie zaprojektowane prysznice bez skosów i wówczas spod prysznica woda zamiast do kratki kanalizacyjnej wypływa bezpośrednio do gabinetu SPA. Nie mniej istotnym zagadnieniem jest przystosowanie pomieszczeń do obowiązujących przepisów w zakresie bezpieczeństwa oraz higieny. W przeciwnym razie możemy nie otrzymać pozwoleń na użytkowanie hotelowego SPA od Straży Pożarnej, Sanepidu oraz, jeśli będzie taka potrzeba, od Państwowej Inspekcji Pracy.

Po drugie, określenie budżetu na SPA

Kolejny dylemat pojawia się na etapie przygotowywania budżetu na inwestycję SPA. I nie chodzi tu o kwestię kosztów wybudowania pomieszczeń, ale o ich adaptację, czyli wyposażenie w urządzenia zabiegowe, zabudowę meblową, zakup niezbędnych na początek kosmetyków oraz drobnego wyposażenia, bez którego nie można wykonywać zabiegów w SPA. Z reguły w pierwszych planach zakładane wydatki są bardzo szacunkowe i skupiają się wyłącznie na wyposażeniu w urządzenia. Taką wycenę można dostać od firm sprzedających wyposażenie i uwzględnić te koszty, z mniejszą lub większą granicą błędu w całości inwestycji. Pomijane są natomiast wydatki na „zatowarowanie”, czyli zakup kosmetyków na sam [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Anita Bajdalska. Autorka prowadzi firmę Manager SPA

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *