W świecie wykładzin

Autor: Cezary Ławida. Przedstawiciel M2 Carpets
Rynek wykładzin do użytku domowego od wielu lat przeżywa dekoniunkturę spowodowaną zastępowaniem ich przez panele, deski, płytki PCV, ceramiczne itp. Przy zmniejszającej się produkcji i stale rosnących kosztach marże producentów są coraz niższe, a co za tym idzie mniejsza jest też oferta wzorniczo-kolorystyczna wyrobów dostępnych od ręki, gdyż firmy nie chcą trzymać stanów magazynowych. Stąd od 10 lat wzrasta popularność tzw. chromojetów, czyli maszyn drukujących dowolne wzory w dowolnych ilościach. Na magazyn” produkuje się coraz mniej, natomiast na potrzeby rynku obiektowego, w tym hotelarskiego, produkuje sie wykładziny pod konkretne zamówienia. Cykl produkcyjny zamówienia indywidualnego to 3–4 tygodnie w zależności od ilości i stopnia skomplikowania. Warto o tym pamiętać planując remont hotelu lub wyposażanie nowego obiektu. Wykładziny w ilości powyżej 1 tys. mkw. trudno znaleźć w dzisiejszych czasach w magazynach, czyli od ręki. Wykładzina a czas potrzebny na realizację zamówienia Dobrze jest zarezerwować sporo czasu na proces doboru wykładziny. Albo szukamy sami, albo mamy architekta, który szuka za nas. Tak czy inaczej trzeba zrobić selekcję dostawców, wybrać wzory oraz skoordynować je z resztą wystroju (najlepiej jest stworzyć pokój wzorcowy, gdzie montujemy wszystko, co nam się podoba i weryfikujemy swoje wybory w kontekście całego wnętrza). Trzeba pamiętać, że nasze własne osądy są subiektywne, więc warto konsultować wystroje wnętrz ze specjalistami lub osobami postronnymi, bo nie są one zaangażowane emocjonalnie. Wnętrze hotelowe nie może być efektem impulsu chwili, ma się podobać różnym gościom przez wiele lat. Taki proces selekcji dostawców, wyboru wzorów, produkcji, dostawy i montażu może trwać od dwóch do sześciu miesięcy. Większość inwestorów nie ma tej świadomości i zaczyna go zbyt późno, a wykładzina to jeden z najistotniejszych elementów wystroju wnętrz. Wykładzina a kolor Nowoczesne maszyny drukujące pozwalają zrealizować dowolne wzory na wykładzinie, nawet wydrukować ulubione zdjęcia. Stwarza to nieograniczone możliwości kreowania powierzchni płaskiej. Należy jednak pamiętać o podstawowych zasadach – moda jest po to, aby zwiększać sprzedaż producentów. To, co modne, szybko staje sie niemodne, żeby kupować nowe. Agresywne wzory i kolory szybciej sie opatrzą i szybciej się znudzą. Trzeba także pamiętać, że wykładzina sie brudzi, im jaśniejsza, tym szybciej. Wiedzą o tym doświadczeni hotelarze, którzy mają świadomość, jakie wzory i kolory najdłużej wyglądają czysto i najwolniej się brudzą. Doświadczony hotelarz nigdy nie zainstaluje gładkiej wykładziny niezależnie od tego, w jakim kolorze. Chyba że w apartamencie prezydenckim, gdzie można wymieniać wykładzinę co dwa lata. Na pytanie, jakie trendy kolorystyczne obowiązują w wykładzinach hotelowych, odpowiedź brzmi: to zależy od charakteru hotelu i koncepcji wnętrz. Ale ze względów pragmatycznych nie należy za bardzo szaleć, drobne melanże w stonowanych kolorach są bardzo na czasie. Kolorami steruje pragmatyka eksploatacji. Wykładzina a wzór Wzór na wykładzinie powoduje, że zużycie jest mniej widoczne, ponadto maskuje zabrudzenia, plamy i pyłki. Drobny stonowany wzór dobrze wygląda na wykładzinie a im mniej agresywny, tym wolniej sie opatrzy. Ponadto należy pamiętać, że im większy wzór, tym większe zużycie wykładziny z uwagi na większy odpad przy pasowaniu. Duzy wzór można stosować w dużych pomieszczeniach, natomiast w pokojach lepszy jest mniejszy. Wielu inwestorów zapomina o tym, że pokój jest w 3/4 zastawiony łóżkiem i meblami, więc widzimy tak naprawdę tylko wycinki wykładziny dookoła łóżka i w korytarzu, stąd wzór powinien być dopasowany do wielkości powierzchni, na której będzie widoczny dla gościa hotelowego. Jedno z lepszych rozwiązań to ładny wzór na odcinku od drzwi do okna, tzw. szlak komunikacyjny, a reszta stonowana. Wykładzina a czyszczenie Jak wspominałem powyżej, na wykładzinie we wzory mniej widać zabrudzenia, pyłki, mniejsze i większe plamy. Do czyszczenia wykładzin są specjalne środki czyszczące, które różnią się od środków do czyszczenia wykładzin domowych. Środki te można kupić w Komforcie lub w firmach zajmujących się profesjonalnie czyszczeniem wykładzin. Pierzemy wykładziny jak najrzadziej, natomiast dbamy o to, aby usuwać punktowe zabrudzenia na bieżąco odpowiednimi środkami neutralizującymi plamy. Przeważnie hotele nie posiadają odpowiednich środków do usuwania plam, [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *