Co należy wiedzieć o pielęgnacji i czyszczeniu wykładzin

Po wybraniu i zainstalowaniu wykładziny, w zależności od wielkości i obłożenia obiektu, można się spodziewać od kilkunastu do kilkuset przejść dziennie, a każde wejście na wykładzinę potencjalnie powoduje jej zabrudzenie. Czyszczenie wykładzin może wydawać się banalne, jednak obecnie, kiedy ich producenci oferują ogromną różnorodność rozwiązań przeznaczonych do hoteli, wybrana wykładzina często definiuje metodę jej czyszczenia i pielęgnacji, która może być kluczową kwestią w funkcjonowaniu obiektu.

Wiąże się z tym odpowiedni dobór urządzeń do sprzątania, zaczynając od odkurzaczy, a na urządzeniach i maszynach piorących kończąc.

Od mat wejściowych przez odkurzanie po czyszczenie

Należy pamiętać, aby już na samym początku użytkowania obiektu wyposażyć go w maty wejściowe, które będą chroniły i przedłużały żywotność wykładzin. Maty wychwycą większość brudu i wilgoci, która znajduje się na obuwiu, ograniczając zabrudzenie wykładzin. Kolejnym elementem jest bieżąca pielęgnacja, polegająca na odkurzaniu wykładzin. W zależności od jej typu i budowy można używać tradycyjnych odkurzaczy lub odkurzaczy pionowych z tzw. wirującą szczotką, która wyczesuje brud z runa wykładziny. Wykładziny w hotelu powinny być odkurzane codziennie, nie tylko w przestrzeniach publicznych, ale także w pokojach. Dzięki częstemu odkurzaniu przedłużamy okres, który w końcu nastąpi, czyli pranie wykładzin. Następnym elementem pielęgnacji wykładzin jest ich odplamianie i szybkie reagowanie w sytuacjach, kiedy zauważymy plamę. Każda wykładzina po jakimś czasie będzie wymagała wyczyszczenia. W zależności od rodzaju, materiału i budowy wykładziny stosowane są różne metody: tzw. sucha piana, kapsulacja, bonetowanie lub szamponowanie i ekstrakcja.

Pranie

„suchą pianą” polecane jest do wykładzin średnio zabrudzonych, nieodpornych na wodę i wilgoć, oraz tam gdzie, zależy nam na uzyskaniu dobrego wyglądu wykładziny w krótkim czasie, gdyż z różnych względów nie można sobie pozwolić na dłuższe wyłącznie podłogi z użytkowania. Jest mniej inwazyjne niż pranie ekstrakcyjne. To metoda czyszcząca runo włosa bez ingerencji w warstwę podstawową czy podkład wykładziny. Metoda ekstrakcyjna jest metodą czy [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Paweł Jaeschke. Autor jest szefem działu marketingu w Higma Service, trenerem i konsultantem w branży czystości

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *