Zasłużyć na napiwek…

Pozostawianie napiwków to bardzo ciekawe zachowanie – zarówno z punktu widzenia psychologii, jak i ekonomii. Dawanie napiwków jest szeroko praktykowane, więcej: wręcz regulowane normą społeczną, choć przecież nie jest nakazane prawnie. W pojęciu ekonomistów jest to zachowanie zagadkowe i z pogranicza irracjonalności

Im większy rachunek, tym większy napiwek
W USA oferowanie napiwków to powszechnie akceptowana norma, dalece wybiegająca poza to, co praktykuje się w Polsce i pozostałej części Europy. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych przez Center for Hospitality Research Cornell University pokazały, że wielkość napiwku w 2/3 uzależniona jest od wysokości rachunku, jaki gość pozostawia w restauracji. Wielkość napiwku w stosunku do wysokości rachunku nie jest jednak niezmienna. Jest on tym większy, im częściej gość odwiedza daną restaurację. Na wysokość napiwku mają także wpływ m.in. wyższe wykształcenie i dochody gościa. W tych dwóch ostatnich przypadkach istotny wpływ wywierają: znajomość norm społecznych, w tym świadomość związana z dawaniem napiwku, jego wielkością i formą.

Nie do wiary!
Według holenderskiego naukowca Hofstede skłonność danego narodu do zwiększania sum napiwków wiąże się z ich poczuciem lęku i nerwowości. Napiwek ma to poczucie
niepewności złagodzić

Doświadczenia większości Czytelników „Hotelarza” (podobnie jak amerykańskich uczestników badań) wskazują zapewne, że im większy rachunek, tym wyższy napiwek – jednak procentowo zmni [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Barbara Mazurek

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.