I część pierwszego dnia Hotel Trends 2018 zakończył panel o najmie krótkoterminowym

Zakończył się ostatni dzisiejszego dnia panel dyskusyjny, podczas Hotel Trends 2018. Dotyczył on bardzo drażliwej kwestii, jaką jest krótkoterminowy najem mieszkań, który stał się immanentną częścią rynku usług noclegowych.

Branża hotelarska stara się walczyć z nieuczciwą konkurencją i ją cywilizować poprzez lobbowanie na odpowiednimi rozwiązaniami legislacyjnymi. Ale z drugiej strony dynamiczny rozwój serwisów typu Airbnb pokazał, że dobrze zaspokajają jakieś nowe potrzeby gości, co dało hotelarzom do myślenia. Sieci hotelarskie same zaczynają tworzyć platformy skupiające mieszkania pod wynajem. A przede wszystkim – zaczynają analizować przyczyny sukcesu tego typu platform, aby wzbogacić swoją ofertę hotelową. Poza negatywnym, jaki pozytywny wpływ na rozwój hotelarstwa ma najem krótkoterminowy mieszkań? Moderator panelu Tomasz Pieniążek, wiceprezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, współwłaściciel i partner Mumotive Consulting Group zaczął dyskusję od pytania czy hotele to przeżytek. W rozmowie wzięli udział: dr Mateusz Grabiec z Baker McKenzie, Marlena Kosiura, ekspert portalu InwestycjewKurortach.pl, Remigiusz Krawczyk, dyrektor generalny Varsovia Apartamenty Kasprzaka & Jerozolimskie, Ziemowit Majewski, Pre-Opening General Manager, członek zarządu Radisson Blu Sopot,Jan Wróblewski, współwłaściciel Zdrojowa Invest & Hotels, Dorota Zacharska, Commercial Excellence Manager, Central & Eastern Europe w Booking.com. - Przeprowadziliśmy ankietę oczekiwań konsumenckich i wynika z niej, że 30 % osób stwierdziła, że chciała by zamieszkać w apartamentach, aparthotelach lub hotelach condominium. Nie oznacza to, że mamy przestać budować hotele, ale próbować się dostosować do nowej rzeczywistości - mówi Dorota Zacharska. - Nie próbujemy kogokolwiek namawiać - Nie zgadzam się z tym, że apartamenty to produkt pewnej kategorii ludzi, a hotele to innej kategorii. To kwestia pewnych zachowań, których nie należy lekceważyć. Hotelarzom wyrósł konkurent, czyli partner, którego nie można lekceważyć - zwraca uwagę Ziemowit Majewski. - Dziś ludzie podróżujący mają chęć skorzystać z apartamentu, livestylowego hotelu czy luksusowego hotelu butikowego. Dobrze prowadzony biznes znajdzie swojego klienta - dodaje. - Na razie nie jest to zbyt duża konkurencja, ale musimy się temu przyglądając i monitorować ją- mówi Jan Wróblewski Ludzie wybierając apartamenty potrzebują więcej prywatności i jak najmniej formalności - Kwestia budowania doświadczenia, które będzie w danym momencie kompatybilne z oczekiwaniami gościa w danym momencie. - Apartamenty są uzupełnieniem rynku hotelowego o czym musimy pamiętać. Coraz więcej jest produktów spersonalizowanych jeśli chodzi o apartamenty - mówi Remigiusz Krawczyk - Czasem to są goście, którzy przyjeżdżają na weekendy z rodziną, a w środku tygodnia są to goście biznesowi. Zwróćmy uwagę, że wiele apartamentów ma różne strategie. Jedni nastawiają się na najem krótko-, a drudzy na długoterminowy. - warto przybliżyć w jakiej przestrzeni prawnej dziś funkcjonujemy. życie poszło do przodu, a od strony prawnej jesteśmy w latach 60-70 - podkreśla dr Mateusz Grabiec. - Najem ma w swojej istocie zaspokoić potrzeby mieszkaniowe. Z jednej srony mamy walkę z bezdomnością z z deugiej nieuczciwą konkurencję i to przemawia za tym, że ten rynek musi być uregulowany. Na razie jest tak w miejscowościach turystycznych, że o ile sprzedawcy pamiętek czy punkty gastronomiczne są kontrolowane, ale już właściciele mieszkań, którzy je wynajmują, nie są - tłumaczy Jan Wróblewski Warto zastanowić się nad bardziej systemowym rozwiązaniem, aby dane miasta tegulowały te kwestie - mówi Ziemowit Majewski.

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *