Na efekty pracują najlepsi

Autor: Adam Kałowski
Autor jest analitykiem w firmie PONT-Info zajmującej się analizą statystyczną wybranych
sektorów gospodarki.
Jest także pracownikiem naukowym Katedry Zarządzania Strategicznego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie

Zysk netto w 2004 r. w sektorze usług hotelarskich był 30-krotnie

większy od zysku netto z roku 2003! Warto zauważyć bardzo
dobry trend: najpierw zmniejszania się straty przedsiębiorstw hotelarskich, a następnie budowania wielkości zysku
– świadczy to o przejściu restrukturyzacji i umocnieniu
zyskowności w sektorze

Niniejszą część cyklu poświęconego analizie wyników ekonomiczno-finansowych sektora usług hotelarskich
w Polsce zdominuje temat rentowności firm hotelarskich. Wskaźniki rentowności informują nas o wielkości zwrotu kapitału zaangażowanego w przedsiębiorstwa danego sektora. Pozwalają jednocześnie ocenić perspektywy rozwoju tych przedsiębiorstw, ponieważ wyrażają ich zdolność do generowania zysków w przyszłości.

30-krotny wzrost
Elementem kluczowym, występującym we wszystkich wskaźnikach rentowności, jest zysk netto. Stanowi on różnicę pomiędzy przychodami a kosztami działalności gospodarczej pomniejszoną o podatek dochodowy. W sektorze usług hotelarskich zysk netto ogółem wynosił odpowiednio: 99,44 mln zł w 2001 r., –23,29 mln zł w 2002 r., 10,27 mln zł w 2003 r. oraz 305,33 mln zł w 2004 r. Tak duża rozpiętość wyników finansowych osiąganych przez sektor na przestrzeni czterech lat jest oczywiście cechą niekorzystną. Jednak warto zauważyć bardzo dobry trend: najpierw zmniejszania się straty, a następnie budowania wielkości zysku – świadczy to o przejściu restrukturyzacji i umocnieniu zyskowności w sektorze. Można zatem przewidywać dalszą poprawę sytuacji finansowej – zysk netto w 2004 r. był przecież aż 30-krotnie większy od zysku netto z roku 2003!
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *