Zmiany wyników hotelu w zależności od zmiany parametrów. Jak analizować wyniki operacyjne hotelu? – rachunkowość zarządcza, cz. XIII

Marta Kuniszyk
Autorka, doktor nauk ekonomicznych,
jest dyrektorem Działu Rozwoju w biurze zarządu Orbis SA, przewodniczącą Rady Nadzorczej Wioski Turystycznej Wilkasy I członkiem Rady Nadzorczej spółki Hekon -
Hotele Ekonomiczne SA.
Wykłada rachunkowość zarządcza w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

Analiza wrażliwości stwarza nam możliwość poznania wyników naszej działalności w zależności od poziomu przyjętych zmiennych. Budując szereg scenariuszy możemy stworzyć swego rodzaju macierz, w której w syntetyczny sposób zaprezentujemy możliwe do osiągnięcia rezultaty operacyjne (np. wynik operacyjny brutto) lub finansowe (np. zysk netto) w powiązaniu ze zmianami parametrów decydujących o efektywności prowadzonej działalności.

Symulacje z zastosowaniem modeli do prognozowania

W poprzednim artykule przedstawiłam Państwu propozycję modelu, który może być pomocny do tworzenia scenariuszy wraz przykładowymi założeniami. Dzisiaj zobaczymy jak mogą zmieniać się wyniki naszego hotelu w zależności od zmiany wybranych parametrów.

Wpływ zmian frekwencji na wyniki hotelu

Jednym z podstawowych parametrów, przesądzających o naszych efektach, jest frekwencja. Jak Państwo pamiętacie, właśnie zmiana liczby sprzedanych pokojonocy w modelu, który scharakteryzowałam poprzednio powoduje spadek bądź wzrost przychodów w głównych działalnościach oraz wywołuje wahania wysokości kosztów zmiennych, a co za tym idzie kosztów ogółem. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej efektom hotelu w zależności od zmian frekwencji oraz sprawdzimy czy można, posługując się opisanym modelem, badać również wpływ zmian innych parametrów na wyniki. Spośród tych „innych" warto zwrócić szczególną uwagę na średnią cenę pokoju.

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Marta Kuniszyk

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *