Daję i donoszę?!Obowiązek wystawiania informacji PIT-8C

Paweł Rybarczyk
Autor jest prawnikem,
doradcą podatkowym,
partnerem w Spółce Doradztwa Podatkowego Modzelewski Mularczyk Rybaczyk Sp. z o. o.

Jeżeli przychodów nie można zakwalifikować do żadnego konkretnego źródła, to uznaje się, że jest on zaliczany do przychodów z "innych źródeł"


Obowiązek wystawienia informacji rocznej PIT-8C formalnie spoczywa na wszelkich podmiotach gospodarczych, a jednocześnie zakres tego obowiązku budzi szereg wątpliwości podmiotów z różnych branży,
w tym z branży hotelarskiej




Rozpoczynając to krótkie wyjaśnienie zagadnienia wskazać należy, że obowiązek wystawienia informacji PIT-8C został nałożony na mocy art. 42a ustawy z 26.7.1991 r. o PIT. Kluczowe dla sprawy jest zaś to, czy dany podmiot dokonuje wypłaty dochodów zaliczanych podatkowo do przychodów z "innych źródeł" (art. 20 ust. 1 ustawy).

Obowiązek informacyjny pojawi się bowiem tylko w przypadku tego rodzaju dochodów, które ponadto nie mogą być zwolnione od podatku i podatku nie pobierał płatnik. Dla zachowania syntetycznego ujęcia niniejszych omówień przyjmiemy uproszczone, ale uprawnione założenie, że do przychodów z "innych źródeł" zalicza się wszelkie dochody, które nie zostały zaliczone do pozostałych kategorialnych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ustawy. Innymi słowy, jeżeli przychodów nie można zakwalifikować do żadnego konkretnego źródła, to uznaje się, że jest on zaliczany do przychodów z "innych źródeł".

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że przychód podatkowy może mieć postać pieniężną, rzeczową lub usługową (jest to zatem korzyść ekonomiczna w każdej postaci).
Powstaje zatem pytanie, jakie w szczególności zdarzenia występujące w działalności hoteli wymagają wywiązania się z omawianego obowiązku informacyjnego. Nie wyczerpując zagadnienia można stwierdzić, że wystawienie PIT-8C będzie - co do zasady [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Paweł Rybarczyk

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *