Prognozowanie. Jak analizować wyniki operacyjne hotelu? – rachunkowość zarządcza, cz. XV

Marta Kuniszyk

Autorka, doktor nauk ekonomicznych,
jest dyrektorem Działu Rozwoju w
biurze zarządu Orbis SA,

przewodniczącą Rady Nadzorczej Wioski
Turystycznej Wilkasy i członkiem Rady Nadzorczej spółki Hekon - Hotele
Ekonomiczne SA.

Wykłada rachunkowość zarządczą
w Szkole Głównej
Handlowej w Warszawie




Zbudowanie dobrej prognozy to nie lada sztuka. Trzeba właściwie skonstruować model, tak, aby uwzględnić specyfikę działalności hotelu i charakterystykę rozważanego przedsięwzięcia oraz trafnie zdefiniować najważniejsze parametry - zmienne w modelu. Bardzo pomocna w zbliżaniu się do najbardziej prawdopodobnego scenariusza jest analiza wrażliwości, za pomocą której na ekranie komputera możemy prześledzić wpływ zmiany różnych parametrów na finalne efekty.
O zastosowaniu analizy wrażliwości w modelach do oceny efektywności inwestycji pisałam już dość dużo - dzisiaj, na początek Nowego Roku, proponuję coś lżejszego, ale przydatnego przy konieczności szybkiej oceny szans powodzenia rozważanej inwestycji. Zajmiemy się jedną z metod szacowania średnich cen, stanowiących bardzo ważny element prognozy wyników każdego hotelu.




Reguła Kciuka "Rule of Thumb"




Ten trochę dziwny tytuł to nazwa jednej z metod prognozowania średniej ceny pokoi w przypadku nowych inwestycji hotelowych. Stosując tę metodę z grubsza można ustalić cenę, przy jakiej inwestycja cha [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Marta Kuniszyk

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *