Wrzesień w Warszawie sygnałem pobudzenia na rynku konferencyjnym   ANALIZY I RAPORTY

Po niemal roku przerwy związanej z restrykcjami COVID-19, firma Z—Factor na wniosek wielu warszawskich hoteli wznowiła monitoring rynku konferencyjnego w stolicy. Co pokazują wyniki za wrzesień? Że więcej niż wcześniej jest wydarzeń jednodniowych zamiast dwudniowych, zyskały hotele 4-gwiazdkowe kosztem 3-gwiazdkowych oraz w okolicach Okęcia kosztem centrum.

Sala balowa Renaissance Warsaw Airport

W systemie Demand Outlook (zfactor.pl/demandoutlook) we wrześniu zaraportowano informacje o 727 spotkaniach zorganizowanych w warszawskich hotelach (-44 proc. vs wrzesień 2019). Do organizacji spotkań wykorzystano 158 341 m kw. powierzchni konferencyjnej (-34,5 proc.). To oznacza, że każde zorganizowane spotkanie wymagało średnio 31 m kw. większej powierzchni w stosunku do spotkań w tym samym okresie przed pandemią.

Długość pobytu – więcej wydarzeń jednodniowych

64 proc. wydarzeń zorganizowanych w ostatnim miesiącu w Warszawie to spotkania jednodniowe (vs 55 proc. we wrześniu 2019), 26 proc. to wydarzenia zajmujące sale przez dwa dni (vs 32 proc. w 2019), a 7 proc. to wydarzenia trzydniowe (vs 8 proc. w 2019). Dominują więc wydarzenia krótsze. Analiza specyfiki wydarzeń wskazuje również, że część z nich nie wymaga wykorzystania noclegów.

Kategoria hotelu dominują 4 gwiazdki

Aż 68 proc. spotkań zorganizowanych zostało w hotelach 4-gwiazdkowych (vs 62 proc. we wrześniu 2019). 26 proc. spotkań skorzystało z usług hoteli 5-gwiazdkowych (vs 24 proc. w 2019), 5 proc. wybrało hotele 3-gwiazdkowe (vs 14 proc. w 2019). Wyraźnie da się zauważyć, że hotele 4-gwiazdkowym zabrały część udziałów w rynku hotelom trzygwiazdkowym.

Lokalizacja okolice Okęcia odbierają część udziału w rynku hotelom w centrum

Courtyard by Marriott Warsaw Airport

Pomimo, że 50 proc. spotkań nadal organizowana jest w centrum Warszawy (vs 59 proc. we wrześniu 2019), zanotowano wzrost udziału spotkań okolicach Lotniska Chopina. 28 proc. wydarzeń zorganizowano w tych częściach miasta (vs 20 proc. w 2019). Liczba spotkań w innych częściach miasta utrzymują się na zbliżonym poziomie (22 proc. vs 21 proc. we wrześniu 2019).

Dominujące segmenty klientów większy udział biznesu rządowego, mniejszy korporacyjnego

Od momentu rozpoczęcia monitoringu rynku konferencyjnego w ramach projektu Demand Outlook w 2015 r., segment korporacyjny zawsze dominował w stołecznych hotelach. We wrześniu 2021 r. 72 proc. wszystkich spotkań zorganizowanych zostało przez podmioty reprezentujące ten segment, ale w porównywalnym okresie 2019 r. było to 81 proc. Drugim najaktywniejszym segmentem w ostatnim miesiącu okazał się SMERF, czyli organizacji pozarządowych, stowarzyszeń itp., "Hotelarz" więcej pisał o tym segmencie TUTAJ (13 proc. vs 12 proc. w 09.2019). Największe wzrosty udziału zorganizowanych spotkań zanotowały segmenty: rządowy (7 proc. vs 2,5 proc.) oraz stowarzyszeniowy (4 proc. vs 1,8 proc. Instytucje rządowe zorganizowały we wrześniu o 13 spotkań więcej w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku. Podobnie jak w poprzednich latach, najwięcej spotkań zorganizowały przedsiębiorstwa branży farmaceutycznej.

Z—Factor planuje wznowić monitoring w pozostałych miastach Polski w czwartym kwartale 2021 lub pierwszym kwartale 2022.

Sofitel Warsaw Victoria

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *