Po niemal roku przerwy związanej z restrykcjami COVID-19, firma Z—Factor na wniosek wielu warszawskich hoteli wznowiła monitoring rynku konferencyjnego w stolicy. Co pokazują wyniki za wrzesień? Że więcej niż wcześniej jest wydarzeń jednodniowych zamiast dwudniowych, zyskały hotele 4-gwiazdkowe kosztem 3-gwiazdkowych oraz w okolicach Okęcia kosztem centrum.
![](https://www.e-hotelarz.pl/wp-content/uploads/2021/10/renaissance-warsaw-airport-hotel-ballroom.png)
W systemie Demand Outlook (zfactor.pl/demandoutlook) we wrześniu zaraportowano informacje o 727 spotkaniach zorganizowanych w warszawskich hotelach (-44 proc. vs wrzesień 2019). Do organizacji spotkań wykorzystano 158 341 m kw. powierzchni konferencyjnej (-34,5 proc.). To oznacza, że każde zorganizowane spotkanie wymagało średnio 31 m kw. większej powierzchni w stosunku do spotkań w tym samym okresie przed pandemią.
Długość pobytu – więcej wydarzeń jednodniowych
64 proc. wydarzeń zorganizowanych w ostatnim miesiącu w Warszawie to spotkania jednodniowe (vs 55 proc. we wrześniu 2019), 26 proc. to wydarzenia zajmujące sale przez dwa dni (vs 32 proc. w 2019), a 7 proc. to wydarzenia trzydniowe (vs 8 proc. w 2019). Dominują więc wydarzenia krótsze. Analiza specyfiki wydarzeń wskazuje również, że część z nich nie wymaga wykorzystania noclegów.
Kategoria hotelu – dominują 4 gwiazdki
Aż 68 proc. spotkań zorganizowanych zostało w hotelach 4-gwiazdkowych (vs 62 proc. we wrześniu 2019). 26 proc. spotkań skorzystało z usług hoteli 5-gwiazdkowych (vs 24 proc. w 2019), 5 proc. wybrało hotele 3-gwiazdkowe (vs 14 proc. w 2019). Wyraźnie da się zauważyć, że hotele 4-gwiazdkowym zabrały część udziałów w rynku hotelom trzygwiazdkowym.
Lokalizacja – okolice Okęcia odbierają część udziału w rynku hotelom w centrum
![](https://www.e-hotelarz.pl/wp-content/uploads/2021/10/wawcy-ballroom-theater-0360-hor-clsc-1024x683.jpg)
Pomimo, że 50 proc. spotkań nadal organizowana jest w centrum Warszawy (vs 59 proc. we wrześniu 2019), zanotowano wzrost udziału spotkań okolicach Lotniska Chopina. 28 proc. wydarzeń zorganizowano w tych częściach miasta (vs 20 proc. w 2019). Liczba spotkań w innych częściach miasta utrzymują się na zbliżonym poziomie (22 proc. vs 21 proc. we wrześniu 2019).
Dominujące segmenty klientów – większy udział biznesu rządowego, mniejszy korporacyjnego
Od momentu rozpoczęcia monitoringu rynku konferencyjnego w ramach projektu Demand Outlook w 2015 r., segment korporacyjny zawsze dominował w stołecznych hotelach. We wrześniu 2021 r. 72 proc. wszystkich spotkań zorganizowanych zostało przez podmioty reprezentujące ten segment, ale w porównywalnym okresie 2019 r. było to 81 proc. Drugim najaktywniejszym segmentem w ostatnim miesiącu okazał się SMERF, czyli organizacji pozarządowych, stowarzyszeń itp., "Hotelarz" więcej pisał o tym segmencie TUTAJ (13 proc. vs 12 proc. w 09.2019). Największe wzrosty udziału zorganizowanych spotkań zanotowały segmenty: rządowy (7 proc. vs 2,5 proc.) oraz stowarzyszeniowy (4 proc. vs 1,8 proc. Instytucje rządowe zorganizowały we wrześniu o 13 spotkań więcej w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku. Podobnie jak w poprzednich latach, najwięcej spotkań zorganizowały przedsiębiorstwa branży farmaceutycznej.
Z—Factor planuje wznowić monitoring w pozostałych miastach Polski w czwartym kwartale 2021 lub pierwszym kwartale 2022.
![](https://www.e-hotelarz.pl/wp-content/uploads/2021/10/sofitel_warsaw_victoria_sale_8.jpg)
Komentarze